апостол к римлянам на церковно славянском
Послание к Римлянам, глава 1 Римлянам, глава 1
павел, раб Иисус Христов, зван апостол, избран в блговестие Божие, еже прежде обеща пророки своими в писаниих святых, о Сыне своем, бывшем от семене давидова по Плоти, нареченнем Сыне Божии в силе, по духу святыни, из воскресения от мертвых, Иисуса Христа Господа нашего, имже прияхом благодать и апостольство в послушание веры во всех языцех, о имени его. в нихже есте и вы, звани Иисусу Христу. всем сущым в риме возлюбленным Богу, званным святым. благодать вам и мир от Бога Отца нашего, и Господа Иисуса Христа. Первое убо благодарю Бога моего Иисусом Христом о всех вас, яко вера ваша возвещается во всем мире. свидетель бо ми есть Бог, емуже служу духом моим во благовествовании Сына его, яко безпрестани память о вас творю, всегда в молитвах моих моляся, аще убо когда поспешен буду волею Божиею приити к вам. желаю бо видети вас, да некое подам вам дарование духовное, ко утверждению вашему. сие же есть, соутешитися в вас верою общею, вашею же и моею. Не хощу же не ведети вам, братие, яко множицею восхотех приити к вам, и возбранен бых доселе, да некии плод имею и в вас, якоже и в прочих языцех. Еллином же и варвавом, мудрым же и неразумным должен есмь. тако есть, еже по моему усердию и вам сущым в риме благовестити. Не стыжуся бо благовествованием Христовым: сила бо Божия есть во спасение всякому верующему, иудеови же прежде и еллину. Правда бо Божия в нем является от веры в веру, якоже есть писано. праведныи же от веры жив будет. Открывается бо гнев Божии с небесе на всякое нечестие и неправду человеков, содержащих истину в неправде. зане разумное Божие яве есть в них, Бог бо явил есть им: невидимая бо его, от создания мира твореньми помышляема, видима суть, и присносущная сила его и Божество, во еже быти им безответным. Занеже разумевше Бога, не яко Бога прославиша или благодариша, но осуетишася помышлении своими, и омрачися неразумное их сердце. глаголющеся быти мудри, о‹юродеша, и измениша славу нетленнаго Бога в подобие образа тленна человека и птиц и четвероног и гад. темже и предаде их Бог в похотех сердец их в нечистоту, во еже сквернитися телесем их в себе самех. иже премениша истину Божию во лжу, и почтоша и послужиша твари паче творца, иже есть благословен во веки, аминь. Сего ради предаде их Бог в страсти безчестия. и жены бо их измениша естественную подобу в презестественную. такожде и мужи, оставльше естественную подобу женска пола, разжегошася похотию своею друг на друга, мужи на мужех студ содевающе, и возмездие, еже подобаше прелести их, в себе восприемлюще. И якоже не искусиша имети Бога в разуме, (сего ради) предаде их Бог в неискусен ум, творити неподобная, исполненых всякия неправды, блужения, лукавства, лихоимания, злобы. исполненых зависти, убииства, рвения, льсти, злонравия. шепотники, клеветники, богомерзки, досадители, величавы, горды, обретатели злых, родителем непокоривы, неразумны, непримирителны, нелюбовны, неклятвохранительны, немилостивны. Нецыи же и оправдание Божие разумевше, яко таковая творящии достойни смерти суть, не точию сами творят, но и соизволяют творящым.
Апостол на церковно-славянском. Послание к Римлянам святого апостола Павла
КЪ РИ
ГлавA в7
С егw2 рaди без8tвётенъ є3си2, q, человёче всsкъ судsй: и4мже бо суд0мъ сyдиши дрyга, себE њсуждaеши, т†zжде бо твори1ши судsй.
в7 Вёмы же, ћкw сyдъ б9ій є4сть пои1стиннэ на творsщихъ таковaz.
г7 Помышлsеши ли же сіE, q, человёче, судsй таковaz творsщымъ и3 творS сaмъ т†zжде, ћкw ты2 и3збэжи1ши ли судA б9іz,
д7 и3ли2 њ богaтствэ бlгости є3гw2 и3 кр0тости и3 долготерпёніи неради1ши, не вёдый, ћкw бlгость б9іz на покаsніе тS ведeтъ;
є7 По жест0кости же твоeй и3 непокazнному сeрдцу, собирaеши себЁ гнёвъ въ дeнь гнёва и3 tкровeніz првdнагw судA б9іz,
ѕ7 и4же воздaстъ коемyждо по дэлHмъ є3гw2:
з7 w4вымъ ќбw, по терпёнію дёла бlгaгw, слaвы и3 чeсти и3 нетлёніz и4щущымъ, жив0тъ вёчный:
и7 ґ и5же по рвeнію противлsютсz ќбw и4стинэ, повинyютсz же непрaвдэ, ћрость и3 гнёвъ.
f7 Ск0рбь и3 тэснотA на всsку дyшу человёка творsщагw ѕл0е, їудeа же прeжде и3 є4ллина.
‹ (За?.) Слaва же и3 чeсть и3 ми1ръ всsкому дёлающему бlг0е, їудeеви же прeжде и3 є4ллину.
№i Нёсть бо на лиц† зрёніz ў бGа.
в7i Е#ли1цы бо беззак0ннw согрэши1ша, беззак0ннw и3 поги1бнутъ: и3 є3ли1цы въ зак0нэ согрэши1ша, зак0номъ сyдъ пріи1мутъ:
г7i не слhшателіе бо зак0на прaведни пред8 бGомъ, но творцы2 зак0на, сjи њправдsтсz:
д7i (За? п7в) є3гдa бо kзhцы, не и3мyще зак0на, є3стеств0мъ закHннаz творsтъ, сjи, зак0на не и3мyще, сaми себЁ сyть зак0нъ:
є7i и5же kвлsютъ дёло зак0нное напи1сано въ сердцaхъ свои1хъ, спослyшествующеи и5мъ с0вэсти, и3 междY соб0ю помыслHмъ њсуждaющымъ и3ли2 tвэщaющымъ,
ѕ7i въ дeнь, є3гдA сyдитъ бGъ т†йнаz человёкwмъ, по бlговёстію моемY, ї>сомъ хrт0мъ.
з7i СE, ты2 їудeй и3менyешисz, и3 почивaеши на зак0нэ, и3 хвaлишисz њ бз7э,
и7i и3 разумёеши в0лю, и3 разсуждaеши л<чшаz, научaемь t зак0на,
f7i ўповaz же себE вождA бhти слэпы6мъ, свёта сyщымъ во тмЁ,
к7а научaz u5бо и3нaго, себe ли не ўчи1ши,
к7в проповёдаz не крaсти, крaдеши: глаг0лzй не прелюбы2 твори1ти, прелюбы2 твори1ши: гнушazсz јдwлъ, с™†z крaдеши:
к7г и4же въ зак0нэ хвaлишисz, преступлeніемъ зак0на бGа безчeствуеши.
к7д И$мz бо б9іе вaми хyлитсz во kзhцэхъ, ћкоже є4сть пи1сано.
к7є Њбрёзаніе бо п0льзуетъ, ѓще зак0нъ твори1ши: ѓще же зак0на престyпникъ є3си2, њбрёзаніе твоE неwбрёзаніе бhсть.
к7ѕ Ѓще u5бо неwбрёзаніе њправдaніе зак0на сохрани1тъ, не неwбрёзаніе ли є3гw2 во њбрёзаніе вмэни1тсz,
к7з и3 њсyдитъ є4же t є3стествA неwбрёзаніе, зак0нъ совершaющее, тебE, и4же писaніемъ и3 њбрёзаніемъ є3си2 престyпникъ зак0на.
к7и (За? п7г) Не бо2 и4же ћвэ, їудeй є4сть, ни є4же ћвэ во пл0ти, њбрёзаніе:
к7f но и4же въ тaйнэ їудeй, и3 њбрёзаніе сeрдца дyхомъ, (ґ) не писaніемъ: є3мyже похвалA не t человBкъ, но t бGа.
Апостол к римлянам на церковно славянском
На церковно-славянском языке гражданским шрифтом
Послание к римляномъ святаго апостола павла
Зачало 79.
1 Павел, раб иисус христов, зван апостол, избранъ в благовестие божие,
2 еже прежде обеща пророки своими в писаниихъ святых,
3 о сыне своем, бывшем от семене давидова по плоти,
4 нареченнем сыне божии в силе, по духу святыни, из воскресния от мертвых, иисуса христа господа нашего,
5 имже прияхом благодать и апостольство в послушание веры во всех языцех, о имени его,
6 в нихже есте и вы, звани иисусу христу:
7 всем сущим в риме возлюбленным богу, званным святым: благодать вам и мир от бога отца нашего, и господа иисуса христа.
8 Первое убо благодарю бога моего иисусомъ христом о всех вас, яко вера ваша возвещается во всем мире:
9 свидетель бо ми есть бог, емуже служу духом моим во благовествовании сына его, яко безпрестани память о вас творю,
10 всегда в молитвах моих моляся, аще убо когда поспешен буду волею божиею приити к вам:
11 желаю бо видети вас, да некое подам вамъ дарование духовное, ко утверждению вашему:
12 сие же есть, соутешитися в вас верою общею, вашею же и моею.
13 Не хощу же не ведети вам, братие, яко множицею восхотех приити к вам, и возбраненъ бых доселе, да некий плод имею и в вас, якоже и в прочих языцех.
14 еллином же и варвавом, мудрым же и неразумнымъ должен есмь:
15 тако есть, еже по моему усердию и вам сущим в риме благовестити.
16 Не стыжуся бо благовествованием христовым: сила бо божия есть во спасние всякому верующему, иудеови же прежде и еллину.
17 Правда бо божия в нем является от веры в веру, якоже есть писано: праведный же от веры жив будет.
18 (Зачало 80) открывается бо гнев божий с небесе на всякое нечестие и неправду человеков, содержащихъ истину в неправде:
19 зане разумное божие [еже возможно разумети о бозе] яве есть в них, бог бо явилъ есть им:
20 невидимая бо его, от создания мира твореньми помышляема, видима суть, и присносущная сила его и божество, во еже быти им безответным.
21 Занеже разумевше бога, не яко бога прославиша или благодариша, но осуетишася помышлении своими, и омрачися неразумное их сердце:
22 глаголющеся быти мудри, объюродеша,
23 и измениша славу нетленнаго бога в подобие образа тленна человека и птиц и четвероногъ и гад:
24 темже и предаде их бог в похотех сердецъ их в нечистоту, во еже сквернитися телесемъ их в себе самех:
25 иже премениша истину божию во лжу, и почтоша и послужиша твари паче творца, иже есть благословен во веки, аминь.
26 Сего ради предаде их бог в страсти безчестия: и жены бо их измениша естественную подобу в презъестественную:
27 такожде и мужие, оставльше естественную подобу женска пола, разжегошася похотию своею друг на друга, мужи на мужех студ содевающе, и возмездие, еже подобаше прелести их, въ себе восприемлюще.
28 (Зачало 81) И якоже не искусиша имети бога в разуме, (сего ради) предаде их бог в неискусенъ ум, творити неподобная,
29 исполненых всякия неправды, блужения, лукавства, лихоимания, злобы: исполненых зависти, убийства, рвения, льсти, злонравия:
30 шепотники, клеветники, богомерзки, досадители, величавы, горды, обретатели злых, родителемъ непокоривы,
31 неразумны, непримирителны, нелюбовны, неклятвохранителны, немилостивны.
32 Нецыи же и оправдание божие разумевше, яко таковая творящии достойни смерти суть, не точию сами творят, но и соизволяют творящим.
1 Сего ради безответен еси, о, человече всяк судяй: имже бо судом судиши друга, себе осуждаеши, таяжде бо твориши судяй.
2 Вемы же, яко суд божий есть поистинне на творящих таковая.
3 Помышляеши ли же сие, о, человече, судяй таковая творящим и творя сам таяжде, яко ты избежиши ли суда божия,
4 или о богатстве благости его и кротости и долготерпении нерадиши, не ведый, яко благость божия на покаяние тя ведетъ?
5 По жестокости же твоей и непокаянному сердцу, собираеши себе гнев в день гнева и откровения праведнаго суда божия,
6 иже воздаст коемуждо по делом его:
7 овым убо, по терпению дела благаго, славы и чести и нетления ищущим, живот вечный:
8 а иже по рвению противляются убо истине, повинуются же неправде, ярость и гнев.
9 Скорбь и теснота на всяку душу человека творящаго злое, иудеа же прежде и еллина.
10 Слава же и честь и мир всякому делающему благое, иудееви же прежде и еллину.
11 Несть бо на лица зрения у бога.
12 елицы бо беззаконно [без закона] согрешиша, беззаконно [без закона] и погибнут: и елицы в законе согрешиша, законом суд приимут:
13 не слышателие бо закона праведни пред богом, но творцы закона, сии оправдятся:
14 (Зачало 82) егда бо языцы, не имуще закона, естеством законная творят, сии, закона не имуще, сами себе суть закон:
15 иже являют дело законное написано въ сердцах своих, спослушествующеи им совести, и между собою помыслом осуждающим или отвещающим,
16 в день, егда судит бог тайная человеком, по благовестию моему, иисусом христом.
17 Се, ты иудей именуешися, и почиваеши на законе, и хвалишися о бозе,
18 и разумееши волю, и разсуждаеши лучшая, научаемь от закона,
19 уповая же себе вожда быти слепым, света сущим во тме,
20 наказателя безумным, учителя младенцем, имуща образ разума и истины в законе:
21 научая убо инаго, себе ли не учиши,
22 проповедая не красти, крадеши: глаголяй не прелюбы творити, прелюбы твориши: гнушаяся идол, святая крадеши:
23 иже в законе хвалишися, преступлением закона бога безчествуеши.
24 Имя бо божие вами хулится во языцех, якоже есть писано.
25 обрезание бо пользует, аще закон твориши: аще же закона преступник еси, обрезание твое необрезание бысть.
26 Аще убо необрезание оправдание закона сохранит, не необрезание ли его во обрезание вменится,
27 и осудит еже от естества необрезание, закон совершающее, тебе, иже писанием и обрезаниемъ еси преступник закона.
28 (Зачало 83) Не бо иже яве, иудей есть, ни еже яве во плоти, обрезание:
29 но иже в тайне иудей, и обрезание сердца духом, (а) не писанием: емуже похвала не от человек, но от бога.
1 Что убо речем авраама отца нашего обрести по плоти?
2 Аще бо авраам от дел оправдася, имать похвалу, но не у бога.
3 Что бо писание глаголетъ? верова же авраамъ богови, и вменися ему в правду.
4 (Зачало 86) Делающему же мзда не вменяется по благодати, но по долгу:
5 а не делающему, верующему же во оправдающаго нечестива, вменяется вера его в правду.
6 якоже и давид глаголет блаженство человека, емуже вменяет бог правду, без дел закона:
7 блажени, ихже отпустишася беззакония и ихже прикрышася греси:
8 блажен муж, емуже не вменит господь греха.
9 блаженство убо сие на обрезание ли, или на необрезание? Глаголем бо, яко вменися аврааму вера в правду.
10 Како убо вменися ему? во обрезании ли сущу, или в необрезании? Не во обрезании, но в необрезании.
11 И знамение прият обрезания, печать правды веры, яже в необрезании: яко быти ему отцу всех верующих в необрезании, во еже вменитися и тем в правду,
12 и отцу обрезания, не сущим точию от обрезания, но и ходящим в стопах веры, яже (бе) в необрезании отца нашего авраама.
13 (Зачало 87) Не законом бо обетование аврааму, или семени его, еже быти ему наследнику мирови, но правдою веры.
14 Аще бо сущии от закона наследницы, испразднися вера, и разорися обетование:
15 закон бо гнев соделовает: идеже бо несть закона, (ту) ни преступления.
16 Сего ради от веры, да по благодати, во еже быти известну обетованию всему семени, не точию сущему от закона, но и сущему от веры авраамовы, иже есть отец всем нам,
17 якоже есть писано: яко отца многимъ языком положих тя, прямо богу, емуже верова, животворящему мертвыя и нарицающу не сущая яко сущая.
18 Иже паче упования во упование верова, во еже быти ему отцу многим языком, по реченному: тако будет семя твое.
19 И не изнемог верою, ни усмотри своея плоти уже умерщвленныя, столетен негде сый, и мертвости ложесн сарриных:
20 во обетовании же божии не усумнеся неверованием, но возможе верою, дав славу богови
21 и известен быв, яко, еже обеща, силен есть и сотворити.
22 Темже и вменися ему в правду.
23 Не писано же бысть за того единаго точию, яко вменися ему,
24 но и за ны, имже хощет вменитися, верующимъ в воскресившаго иисуса христа господа нашего изъ мертвых,
25 иже предан бысть за прегрешения наша и воста за оправдание наше.
Зачало 88.
Зачало 94.
Зачало 100.
1 Истину глаголю о христе, не лгу, послушествующей ми совести моей духом святым,
2 яко скорбь ми есть велия и непрестающая болезнь сердцу моему:
3 молил бых ся бо сам аз отлучен быти от христа по братии моей, сродницех моих по плоти,
4 иже суть израилите, ихже всыновление и слава, и завети и законоположение, и служение и обетования:
5 ихже отцы, и от нихже христос по плоти, сый над всеми бог благословен во веки, аминь.
6 (Зачало 101) Не такоже, яко отпаде слово божие: не вси бо сущии от израиля, сии израиль,
7 ни зане суть семя авраамле, вси чада: но во исааце, рече, наречется ти семя.
8 Сиречь, не чада плотская, сия чада божия: но чада обетования причитаются в семя.
9 обетования бо слово сие: на сие время прииду, и будет сарре сын.
10 Не точию же, но и ревекка от единаго ложа исаака отца нашего имущи:
11 еще бо не рождшимся, ни сотворившим что благо или зло, да по избранию предложение божие пребудетъ
12 не от дел, но от призывающаго, речеся ей, яко болий поработает меншему,
13 якоже есть писано: иакова возлюбих, исава же возненавидех.
14 Что убо речемъ? еда неправда у бога? Да не будет.
15 Моисеови бо глаголет: помилую, егоже аще помилую, и ущедрю, егоже аще ущедрю.
16 Темже убо ни хотящаго, ни текущаго, но милующаго бога.
17 Глаголет бо писание фараонови: яко на истое сие воздвигох тя, яко да покажу тобою силу мою, и да возвестится имя мое по всей земли.
18 (Зачало 102) Темже убо егоже хощет, милует: а егоже хощет, ожесточает.
19 Речеши убо ми: чесо ради еще укоряет, воли бо его кто противитися можетъ?
20 Темже убо, о, человече, ты кто еси, против отвещаяй богови? еда речет здание создавшему е: почто мя сотворил еси тако?
21 Или не имать власти скудельник на брении, от тогожде смешения сотворити ов убо сосуд в честь, ов же не в честь?
22 Аще же хотя бог показати гнев свой и явити силу свою, пренесе во мнозе долготерпении сосуды гнева совершены в погибель:
23 и да скажет богатство славы своея на сосудехъ милости, яже предуготова в славу,
24 ихже и призва нас не точию от иудей, но и от язык:
25 якоже и во осии глаголет: нареку не люди моя люди моя, и невозлюбленую возлюблену:
26 и будет, на месте, идеже речеся им: не людие мои есте вы, тамо нарекутся сынове бога живаго.
27 Исаиа же вопиет о израили: аще будет число сынов израилевых яко песок морский, останокъ спасется:
28 слово бо скончавая и сокращая в правде, яко слово сокращено сотворит господь на земли,
29 и якоже прорече исаиа: аще не бы господь саваоф оставил нам семене, якоже содомъ убо были быхом, и якоже гоморру уподобилися быхом.
30 Что убо речем, яко языцы, не гонящии правду, постигоша правду, правду же, яже от веры:
31 израиль же, гоня закон правды, в закон правды не постиже.
32 Чесо ради? Зане не от веры, но от делъ закона: преткнушася бо о камень претыкания,
33 якоже есть писано: се, полагаю в сионе камень претыкания и камень соблазна: и всякъ веруяй в онь не постыдится.
Зачало 103.
1 Братие, благоволение убо моего сердца и молитва, яже к богу по израили, есть во спасние.
2 Свидетелствую бо им, яко ревность божию имут, но не по разуму.
3 Не разумеюще бо божия правды и свою правду ищуще поставити, правде божией не повинушася:
4 кончина бо закона христос, в правду всякому верующему.
5 Моисей бо пишет правду юже от закона: яко сотворивый та человек жив будет в них.
6 А яже от веры правда сице глаголет: да не речеши в сердцы твоем: кто взыдет на небо, сиречь христа свести:
7 или кто снидет в бездну, сиречь христа от мертвых возвести.
8 Но что глаголет писание? Близ ти глаголъ есть, во устех твоих и в сердцы твоем, сиречь глагол веры, егоже проповедаем:
9 яко аще исповеси усты твоими господа иисуса, и веруеши в сердцы твоем, яко богъ того воздвиже из мертвых, спасешися:
10 сердцем бо веруется в правду, усты же исповедуется во спасние.
11 (Зачало 104) Глаголет бо писание: всяк веруяй в онь не постыдится.
12 Несть бо разнствия иудееви же и еллину: той бо бог всех, богатяй [богат сый] во всехъ призывающих его.
13 Всяк бо, иже аще призовет имя господне, спасется.
14 Како убо призовут, в негоже не вероваша? Како же уверуют, егоже не услышаша? како же услышат без проповедающаго?
15 Како же проповедят, аще не послани будутъ? якоже есть писано: коль красны ноги благовествующихъ мир, благовествующих благая.
16 Но не вси послушаша благовествования. Исаиа бо глаголет: господи, кто верова слуху нашему?
17 Темже убо вера от слуха, слух же глаголомъ божиим.
18 Но глаголю: еда не слышаша? Темже убо [но паче], во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.
19 Но глаголю: еда не разуме израиль? Первый моисей глаголет: аз раздражу вы не о языце, но о языце неразумне [о не языце, о языце неразумне] прогневаю вас.
20 Исаиа же дерзает и глаголет: обретохся не ищущим мене, явлен бых не вопрошающимъ о мне.
21 Ко израилю же глаголет: весь день воздех руце мои к людем непокоривым и пререкающим.
1 Глаголю убо: еда отрину бог люди своя? Да не будет. Ибо и аз израильтянин есмь, от семене авраамля, колена вениаминова.
2 Не отрину бог людей своих, ихже прежде разуме. (Зачало 105) Или не весте, о илии что глаголет писание, яко приповедует богови [вопиетъ к богу] на израиля, глаголя:
3 господи, пророки твоя избиша и олтари твоя раскопаша: и аз остах един, и ищутъ души моея, изъяти ю.
4 Но что глаголет ему божественный ответъ? оставихъ себе седмь тысящ мужей, иже не преклониша колена пред ваалом.
5 Тако убо и в нынешнее время останокъ по избранию благодати бысть.
6 Аще ли по благодати, то не от дел: зане благодать уже не бывает благодать. Аще ли от дел, ктому несть благодать: зане дело уже несть дело.
7 Что убо? егоже искаше израиль, сего не получи, а избрание получи: прочии же ослепишася,
8 якоже есть писано: даде им бог духъ умиления [духа нечувствия], очи не видети и уши не слышати, даже до днешняго дне.
9 И давид глаголет: да будет трапеза их въ сеть и в лов, и в соблазн и в воздаяние им:
10 да помрачатся очи их еже не видети, и хребет их выну сляцай.
11 Глаголю убо: еда согрешиша, да отпадутъ? Да не будет. Но тех падением спасние языком, во еже раздражити их.
12 Аще ли же прегрешение их богатство мира, и отпадение их богатство языков: кольми паче исполнение ихъ?
13 (Зачало 106) Вам бо глаголю языком: понеже убо есмь аз языком апостол, службу мою прославляю.
14 Аще како раздражу мою плоть, и спасу некия от нихъ?
15 Аще бо отложение их, примирение миру, что приятие, разве жизнь из мертвыхъ?
16 Аще ли начаток свят, то и примешение: и аще корень свят, то и ветви.
17 Аще ли некия от ветвей отломишася, ты же, дивия маслина сый, прицепился еси в них, и причастник корене и масти маслинныя сотворился еси,
18 не хвалися на ветви: аще ли же хвалишися, не ты корень носиши, но корень тебе.
19 Речеши убо: отломишася ветви, да азъ прицеплюся.
20 Добре: неверием отломишася, ты же верою стоиши: не высокомудрствуй, но бойся.
21 Аще бо бог естественных ветвей не пощаде, да не како и тебе не пощадит.
22 Виждь убо благость и непощадение божие: на отпадших убо непощадение, а на тебе благость божия, аще пребудеши в благости: аще ли же ни, то и ты отсечен будеши.
23 И они же, аще не пребудут в неверствии, прицепятся: силен бо есть бог паки прицепити их.
24 Аще бо ты от естественныя отсечен дивия маслины, и чрез естество прицепился еси к добрей маслине: кольми паче сии, иже по естеству, прицепятся своей маслине?
25 (Зачало 107) Не бо хощу вас не ведети тайны сея, братие, да не будете о себе мудри, яко ослепление от части израилеви бысть, дондеже исполнение языков внидет,
26 и тако весь израиль спасется, якоже есть писано: приидет от сиона избавляяй, и отвратитъ нечестие от иакова:
27 и сей им от мене завет, егда отиму грехи их.
28 По благовествованию убо, врази вас ради: по избранию же, возлюблени отец ради.
29 Нераскаянна бо дарования и звание божие.
30 якоже бо и вы иногда противистеся богови, ныне же помиловани бысте сих противлением [сихъ ради противления]:
31 такожде и сии ныне противишася вашей милости [вашего ради помилования], да и тии помиловани будут.
32 Затвори бо бог всех в противление, да всехъ помилует.
33 о, глубина богатства и премудрости и разума божия! яко неиспытани судове его, и неизследовани путие его.
34 Кто бо разуме ум господень, или кто советник ему бысть?
35 Или кто прежде даде ему, и воздастся ему?
36 яко из того и тем и в нем всяческая. Тому слава во веки. Аминь.
Зачало 108.
1 Молю убо вас, братие, щедротами божиими, представите телеса ваша жертву живу, святу, благоугодну богови, словесное служение ваше,
2 и не сообразуйтеся веку сему, но преобразуйтеся обновлением ума вашего, во еже искушати вам, что есть воля божия благая и угодная и совершенная.
3 Глаголю бо благодатию давшеюся мне, всякому сущему в вас не мудрствовати паче, еже подобаетъ мудрствовати: но мудрствовати в целомудрии, коемуждо якоже бог разделил есть меру веры.
4 (Зачало 109) якоже бо во единем телеси многи уды имамы, уды же вси не тожде имут делание,
5 такожде мнози едино тело есмы о христе, а по единому друг другу уди.
6 (Зачало 110) Имуще же дарования по благодати данней нам различна: аще пророчество, по мере веры:
7 аще ли служение, в служении: аще учяй, во учении:
8 аще утешаяй, во утешении: подаваяй, в простоте: предстояй [началствуяй], со тщанием: милуяй, с добрым изволением.
9 Любы нелицемерна: ненавидяще злаго, прилепляйтеся благому:
10 братолюбием друг ко другу любезни: честию друг друга болша творяще:
11 тщанием не лениви, духом горяще, господеви работающе:
12 упованием радующеся, скорби терпяще, въ молитве пребывающе:
13 требованием святых приобщающеся, страннолюбия держащеся:
14 благословляйте гонящия вы: благословите, а не клените.
15 Радоватися с радующимися, и плакати с плачущими.
16 Тожде друг ко другу мудрствующе: не высокая мудрствующе, но смиренными ведущеся: не бывайте мудри о себе:
17 ни единому же зла за зло воздающе, промышляюще добрая пред всеми человеки.
18 Аще возможно, еже от вас, со всеми человеки мир имейте.
19 Не себе отмщающе, возлюблении, но дадите место гневу. Писано бо есть: мне отмщение, азъ воздам, глаголет господь.
20 Аще убо алчет враг твой, ухлеби его: аще ли жаждет, напой его: сие бо творя, углие огнено собираеши на главу его.
21 Не побежден бывай от зла, но побеждай благимъ злое.
Зачало 111.
1 Изнемогающаго же в вере приемлите, не в сомнение помышлении.
2 ов бо верует ясти вся, а изнемогаяй зелия (да) яст.
3 ядый не ядущаго да не укоряет: и не ядый ядущаго да не осуждает: бог бо его прият.
4 Ты кто еси судяй чуждему рабу? Своему господеви стоит, или падает. Станет же, силенъ бо есть бог поставити его.
5 ов убо разсуждает день чрез день, ов же судит на всяк день. Кииждо своею мыслию да извествуется.
6 (Зачало 113) Мудрствуяй день, господеви мудрствует: и не мудрствуяй день, господеви не мудрствует. ядый, господеви яст, благодарит бо бога: и не ядый, господеви не яст, и благодарит бога.
7 Никтоже бо нас себе живет, и никтоже себе умирает:
8 аще бо живем, господеви живем, аще же умираем, господеви умираем: аще убо живем, аще умираем, господни есмы.
9 (Зачало 114) На сие бо христос и умре и воскресе и оживе, да и мертвыми и живыми обладает.
10 Ты же почто осуждаеши брата твоего, или ты что уничижаеши брата твоего? Вси бо предстанемъ судищу христову.
11 Писано бо есть: живу аз, глаголет господь, яко мне поклонится всяко колено, и всякъ язык исповестся богови.
12 Темже убо кийждо нас о себе слово даст богу.
13 Не ктому убо друг друга осуждаем, но сие паче судите, еже не полагати претыкания брату или соблазна.
14 Вем и извещен есмь о христе иисусе, яко ничтоже скверно само собою: точию помышляющему что скверно быти, оному скверно есть.
15 Аще же брашна ради брат твой скорбит, уже не по любви ходиши: не брашном твоимъ того погубляй, за негоже христос умре.
16 Да не хулится убо ваше благое.
17 Несть бо царство божие брашно и питие, но правда и мир и радость о дусе святе.
18 Иже бо сими служит христови, благоугоденъ есть богови и искусен человеком.
19 (Зачало 115) Темже убо мир возлюбим и яже к созиданию друг ко другу.
20 Не брашна ради разоряй дело божие. Вся бо чиста, но зло человеку претыканием ядущему.
21 Добро не ясти мяс, ниже пити вина, ни о немже брат твой претыкается или соблазняется или изнемогает.
22 Ты веру имаши? о себе сам имей предъ богом. блажен не осуждаяй себе, о немже искушается.
23 А сомняяйся, аще яст, осуждается, зане не от веры: всяко же, еже не от веры, грехъ есть.
24 Могущему же вас утвердити по благовествованию моему и проповеданию иисус христову, по откровению тайны, леты вечными умолчанныя,
25 явльшияся же ныне, писании пророческими, по повелению вечнаго бога, в послушание веры во всех языцех познавшияся,
26 единому премудрому богу, иисусом христом, емуже слава во веки. Аминь.
Зачало 116.
1 Должни есмы мы сильнии немощи немощных носити, и не себе угождати:
2 кииждо же вас ближнему да угождает во благое к созиданию.
3 Ибо и христос не себе угоди, но якоже есть писано: поношения поносящих тебе нападоша на мя.
4 елика бо преднаписана быша, в наше наказание преднаписашася, да терпением и утешениемъ писаний упование имамы.
5 бог же терпения и утешения да даст вамъ тожде мудрствовати друг ко другу о христе иисусе,
6 да единодушно едиными усты славите бога и отца господа нашего иисуса христа.
7 (Зачало 117) Темже приемлите друг друга, якоже и христос прият вас во славу божию.
8 Глаголю же христа иисуса служителя бывша обрезания по истине божией, во еже утвердити обетования отцев:
9 а языком по милости, прославити бога, якоже есть писано: сего ради исповемся тебе во языцех, господи, и имени твоему пою.
10 И паки глаголет: возвеселитеся, языцы, с людьми его.
11 И паки: хвалите господа, вси языцы, и похвалите его, вси людие.
12 И паки исаиа глаголет: будет корень иессеов, и востаяй владети над языки: на того языцы уповают.
13 бог же упования да исполнит вас всякия радости и мира в вере, избыточествовати вамъ во уповании, силою духа святаго.
14 Извещен же есмь, братие моя, и самъ аз о вас, яко и сами вы полни есте благости, исполнени всякаго разума, могуще и иныя научити:
15 дерзее же писах вам, братие моя, от части, яко воспоминая вам, за благодать данную ми от бога,
16 во еже быти ми служителю иисус христову во языцех, священнодействующу благовествование божие, да будет приношение еже от языкъ благоприятно и освященно духом святым.
17 (Зачало 118) Имам убо похвалу о христе иисусе в тех, яже к богу:
18 не смею бо глаголати что, ихже не содея христос мною, в послушание языков, словомъ и делом,
19 в силе знамений и чудес, силою духа божия, якоже ми от иерусалима и окрест даже до иллирика исполнити благовествование христово.
20 Сице же потщахся благовестити, не идеже именовася христос, да не на чужем основании созижду,
21 но якоже есть писано: имже не возвестися о нем, узрят, и иже не слышаша, уразумеют.
22 Темже и возбранен бых многажды приити к вам.
23 ныне же ктому места не имый в странахъ сих, желание же имый приити к вам от многихъ лет,
24 яко аще поиду во испанию, прииду к вам. уповаю бо мимо грядый видети вас и вами проводитися тамо, аще вас прежде от части насыщуся.
25 ныне же гряду во иерусалим, служяй святым,
26 благоволиша бо македониа и ахаиа общение некое сотворити к нищим святым живущим во иерусалиме.
27 Благоволиша бо, и должни им суть. Аще бо в духовных их причастницы быша языцы, должни суть и в плотских послужити им.
28 Сие убо скончав, и запечатлев имъ плод сей, поиду вами во испанию:
29 вем же, яко грядый к вам, во исполнении благословения благовестия христова прииду.
30 (Зачало 119) Молю же вы, братие, господем нашимъ иисус христом и любовию духа, споспешствуйте ми в молитвах о мне к богу,
31 да избавлюся от противляющихся во иудеи, и да служба моя, яже во иерусалиме, благоприятна будет святым:
32 да с радостию прииду к вам волею божиею и упокоюся с вами.
33 бог же мира со всеми вами. Аминь.
Зачало 120.
1 Вручаю же вам фиву сестру нашу, сущу служителницу церкве яже в кегхреех:
2 да приимете ю о господе достойне святым, и споспешствуйте ей, о нейже аще от васъ потребует вещи: ибо сия заступница многимъ бысть, и самому мне.
3 Целуйте прискиллу и акилу, споспешника моя о христе иисусе,
4 иже по души моей своя выя положиста, ихже не аз един благодарю, но и вся церкви языческия: и домашнюю их церковь.
5 Целуйте епенета возлюбленнаго ми, иже есть начаток ахаии во христа.
6 Целуйте мариамь, яже много трудися о нас.
7 Целуйте андроника и иунию, сродники моя и спленники моя, иже суть нарочиты во апостолех, иже и прежде мене вероваста во христа.
8 Целуйте амплиа возлюбленнаго ми о господе.
9 Целуйте урвана споспешника нашего о христе, и стахиа возлюбленнаго ми.
10 Целуйте апеллиа искусна о христе. Целуйте сущия от аристовула.
11 Целуйте иродиона сродника моего. Целуйте иже от наркисса сущия о господе.
12 Целуйте трифену и трифосу труждающияся о господе. Целуйте персиду возлюбленную, яже много трудися о господе.
13 Целуйте руфа избраннаго о господе, и матерь его и мою.
14 Целуйте асигкрита, флегонта, ерма, патрова, ермиа, и сущую с ними братию.
15 Целуйте филолога и иулию, ниреа и сестру его, и олимпана, и сущия с ними вся святыя.
16 Целуйте друг друга лобзанием святым. Целуютъ вы вся церкви христовы.
17 (Зачало 121) Молю же вы, братие, блюдитеся от творящих распри и раздоры, кроме учения, емуже вы научистеся, и уклонитеся от них:
18 таковии бо господеви нашему иисусу христу не работают, но своему чреву: иже благими словесы и благословениемъ прельщают сердца незлобивых.
19 Ваше бо послушание ко всем достиже. Радуюся же еже о вас: хощу же вас мудрых убо быти во благое, простых же в злое.
20 бог же мира да сокрушит сатану под ноги ваша вскоре. благодать господа нашего иисуса христа с вами. Аминь.
21 Целует вас тимофей споспешник мой, и лукий и иасон и сосипатр, сродницы мои.
22 Целую вы (и) аз тертий, написавый послание сие, о господе.
23 Целует вы гаие странноприимец мой и церкве всея. Целует вы ераст строитель градский, и куарт брат.
24 благодать господа нашего иисуса христа со всеми вами. Аминь.
Конец посланию к римляном: имать в себе глав 16, зачал же церковных 43.
Заметили ошибку в тексте? Выделите её мышкой и нажмите Ctrl+Enter