тропарь и кондак иконе живоносный источник
Тропарь и кондак иконе живоносный источник
П очерпе́м, челове́цы,/ цельбы́ душа́м и те́лом моли́твою,/ Река́ бо всем предтече́т – Пречи́стая Цари́ца Богоро́дица,/ источа́ющи нам чу́дную во́ду/ и измыва́ющи серде́ц че́рности,/ грехо́вныя стру́пы очища́ющи,/ ду́ши же освяща́ющи ве́рных // Боже́ственною благода́тию.
И сто́чник еси́ вои́стинну/ воды́ живы́я, Влады́чице,/ неду́ги бо душ и теле́с лю́тыя/ прикоснове́нием еди́ным Твои́м измыва́еши, // Во́ду спасе́ния Христа́ излива́ющи.
Д несь притеце́м ве́рнии к Боже́ственному и цельбоно́сному о́бразу Пресвяты́я Богоро́дицы, излия́вшия ка́пли своих излия́ний, и лю́дем ве́рным чуде́с показа́вшия, я́же мы ви́дяще и слы́шаще, духо́вно пра́зднуем и любе́зно вопие́м исцели́ти на́ши неду́ги и стра́сти, я́коже и каркинския и тьмочи́сленныя стра́сти исцели́ла еси́. Те́мже мо́лим Тя, Де́во Пречи́стая, моли́ воплоще́ннаго из Тебе́ Христа́ Бо́га на́шего спасти́ся душа́м на́шим.
О т неистощи́мыя/ Ты, Исто́чниче Богоблагода́тный, подае́ши ми, точа́щи, во́ды/ Твоея́ благода́ти,/ приснотеку́щий па́че сло́ва,/ я́ко бо Сло́во ро́ждшая па́че смы́сла,/ молю́тися, ороси́ мя благода́тию, да зову́ Ти: // ра́дуйся, Водо́ спаси́тельная.
О Пресвята́я Де́во, Всеми́лостивая Госпоже́ Влады́чице Богоро́дице, Живоно́сный Исто́чник Твой, целе́бные да́ры на здра́вие душ и теле́с на́ших и на спасе́ние ми́ру точа́щий, подала́ еси́ нам, те́мже благода́рни су́ще усе́рдно мо́лим Тя, Цари́це Пресвята́я: моли́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего да́ти нам оставле́ние прегреше́ний и вся́кой душе́ скорбя́щей и озло́бленней ми́лость и утеше́ние, и от бед, скорбе́й и боле́зней свобожде́ние. Пода́ждь, Госпоже́, (храму сему и) сим лю́дем покрове́ние (и святе́й оби́тели сей соблюде́ние), гра́ду сохране́ние, стране́ на́шей от напа́стей избавле́ние и огражде́ние, да ми́рное зде поживе́м житие́, и в бу́дущем ве́це сподо́бимся ви́дети Тебе́, Засту́пницу на́шу, во сла́ве Ца́рствия Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего, Ему́же сла́ва и держа́ва со Отце́м и Пресвяты́м Ду́хом во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Новости
Обновления на сайте
Добавлены новые и отредактированы старые молитвословия в разделах: * Апостолам; * Праведным ; * Мученик ам; * Новомуч еникам и исповедникам XX века; * Преподобным; * Святителям; * Соборам святых
Обновление на сайте
В раздел «Тексты служб» добавлена
Объявления
Внимание!
ПОИСК ПО САЙТУ
Икона Богородицы «Живоносный Источник»
Празднование
История
В V веке в Константинополе, близ так называемых «Золотых ворот», находилась роща, посвященная Пресвятой Богородице. В роще был источник, с давних пор прославленный чудесами. Постепенно это место заросло кустарником, а воду затянуло тиной.
Однажды воин Лев Маркелл, будущий император, встретил в этом месте слепца, беспомощного путника, сбившегося с дороги. Лев помог ему выйти на тропинку и устроиться в тени для отдыха, а сам отправился на поиски воды для освежения слепого. Вдруг он услышал голос: «Лев! Не ищи воды далеко, она здесь близко». Удивленный таинственным голосом, он стал искать воду, но не нашел. Когда же остановился в печали и задумчивости, вторично раздался тот же голос: «Царь Лев! Пойди под сень этой рощи, почерпни воды, которую там найдешь, и напой ею жаждущего, тину же, которую найдешь в источнике, положи на его глаза. Потом ты узнаешь, кто Я, освящающая это место. Я помогу тебе вскоре воздвигнуть здесь во имя Мое храм, и все, приходящие сюда с верою и призывающие Мое имя, получат исполнение своих молитв и полное исцеление от недугов». Когда Лев исполнил все повеленное, то слепой немедленно прозрел и без проводника пошел в Константинополь, прославляя Богоматерь. Это чудо совершилось при императоре Маркиане (391–457).
Императора Маркиана сменил Лев Маркелл (457–473). Он вспомнил о явлении и предсказании Божией Матери, приказал очистить источник и заключить в каменный круг, над которым был построен храм в честь Пресвятой Богородицы. Император Лев назвал этот родник «Живоносным источником», так как в нем проявилась чудодействующая благодать Божией Матери.
Император Юстиниан Великий (527–565) был человеком глубоко приверженным к православной вере. Он долго мучился водяной болезнью. Однажды в полночь он услышал голос: «Ты не можешь вернуть себе здоровья, если не напьешься из Моего источника». Царь не знал, о каком источнике говорит голос, и впал в уныние. Тогда Божия Матерь явилась ему уже днем и сказала: «Встань, царь, иди на Мой источник, выпей из него воды и будешь, как прежде, здоров». Больной исполнил волю Владычицы и вскоре выздоровел. Благодарный император воздвиг около храма, устроенного Львом, новый великолепный храм, при котором впоследствии был создан многолюдный монастырь.
В XV столетии известный храм «Живоносного Источника» был разрушен мусульманами. К развалинам храма приставили стражника-турка, который не позволял подходить к этому месту. Постепенно строгость запрета смягчилась, и христиане поставили там небольшую церковь. Но и она в 1821 году была разрушена, а источник засыпан. Христиане вновь очистили развалины, открыли источник и по-прежнему черпали из него воду. Впоследствии в одном окне среди обломков был найден полусгнивший от времени и сырости лист с записью десяти чудес от Живоносного источника, совершившихся с 1824 по 1829 годы. При султане Махмуде православные получили некоторую свободу в совершении богослужения. Они воспользовались ею, чтобы в третий раз воздвигнуть храм над Живоносным источником. В 1835 году с великим торжеством Патриарх Константин в сослужении 20 архиереев и при большом количестве богомольцев освятил храм; при храме устроили больницу и богадельню.
Один фессалиец с молодости испытывал сильное желание посетить Живоносный источник. Наконец, ему удалось отправиться в путь, но в пути он тяжело заболел. Чувствуя приближение смерти, фессалиец взял слово со своих спутников, чтобы они не предавали его погребению, а отвезли тело к Живоносному источнику, там возлили на него три сосуда с живоносной водой и только после этого погребли. Желание его было исполнено, и у Живоносного источника к фессалийцу вернулась жизнь. Он принял иночество и в благочестии провел последние дни жизни.
Явление Льву Маркеллу Божией Матери совершилось 4 апреля 450 года. В этот день, а также ежегодно в пятницу Светлой седмицы Православная Церковь празднует обновление константинопольского храма в честь Живоносного источника. По уставу в этот день совершается чин водоосвящения с пасхальным крестным ходом.
Пресвятая Богородица с Богомладенцем изображена на иконе над громадной каменной чашей, стоящей в водоеме. У водоема, наполненного животворной водой, изображены страждущие телесными недугами, страстями и душевными немощами. Все они пьют эту живительную воду и получают исцеления.
Списки с чудотворной иконы «Живоносный Источник» находятся в Саровской пустыни; Астрахани, Уржуме Вятской епархии; в часовне близ Соловецкого монастыря; Липецке Тамбовской епархии. Превосходный образ помещен в Московском Новодевичьем монастыре.
Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Живоносный Источник»
Почерпе́м, челове́цы,/ цельбы́ душа́м и те́лом моли́твою,/ Река́ бо всем предтече́т – Пречи́стая Цари́ца Богоро́дица,/ источа́ющи нам чу́дную во́ду/ и измыва́ющи серде́ц че́рности,/ грехо́вныя стру́пы очища́ющи,/ ду́ши же освяща́ющи ве́рных// Боже́ственною благода́тию.
От неистощи́мыя/ Ты, Исто́чниче Богоблагода́тный, подае́ши ми, точа́щи, во́ды/ Твоея́ благода́ти,/ приснотеку́щий па́че сло́ва,/ я́ко бо Сло́во ро́ждшая па́че смы́сла,/ молю́ Ти ся, ороси́ мя благода́тию, да зову́ Ти:// ра́дуйся, Водо́ спаси́тельная.
Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ Богоизбра́нная Отрокови́це,/ и чтим о́браз Твой святы́й,/ и́мже то́чиши исцеле́ния// всем с ве́рою притека́ющим.
О, Пресвята́я Де́во, Ма́ти Го́спода на́шего Иису́са Христа́! Ты́ еси́ Ма́ти и покрови́тельница все́х к Тебе́ прибега́ющих, при́зри с благосе́рдием на моли́твы гре́шных и смире́нных ча́д Твои́х. Ты́, имену́емая Живоно́сный Исто́чник благода́тных врачева́ний, исцели́ боле́зни стра́ждущих и умоли́ Сы́на Твоего́, Го́спода на́шего Иису́са Христа́, да низпо́слет и все́м притека́ющим к Тебе́ здра́вие душе́вное и теле́сное и, прости́в на́м во́льная и нево́льная согреше́ния на́ша, да́рует на́м вся́ я́же к ве́чней и вре́менней жи́зни потре́бная. Ты́ еси́ все́х скорбя́щих ра́дость, услы́ши на́с, ско́рбных; Ты́ еси́ утоле́ние печа́ли, утоли́ и на́шу печа́ль; Ты́ еси́ взыска́ние поги́бших, не попусти́ и на́м поги́бнути в бе́здне грехо́в на́ших, но всегда́ избавля́й на́с от вся́ких скорбе́й и напа́стей и вся́каго зла́го обстоя́ния. Е́й, Цари́це на́ша преблага́я, наде́ждо на́ша несокруши́мая и засту́пнице необори́мая, не отврати́ лица́ Твоего́ от на́с за мно́жество прегреше́ний на́ших, но простри́ на́м ру́це Ма́терняго милосе́рдия Твоего́ и сотвори́ с на́ми зна́мение ми́лости Твоея́ во бла́го: яви́ на́м по́мощь Твою́ и благопоспеши́ во вся́ком де́ле благо́м. От вся́каго же начина́ния грехо́внаго и помышле́ния лука́ваго отврати́ на́с, да всегда́ сла́вим пречестно́е и́мя Твое́, велича́юще Бо́га Отца́ и Сы́на Единоро́днаго Го́спода Иису́са Христа́ и Животворя́щаго Свята́го Ду́ха со все́ми святы́ми во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Моли́твами святы́х оте́ц на́ших, Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же наш, поми́луй нас. Ами́нь.
И тропарь, глас 5, трижды:
Пасхальное начало:
Первый стих: Да воскре́снет Бог, / и расточа́тся врази́ Его́.
Вторый стих: Я́ко исчеза́ет дым, / да исче́знут.
Христо́с воскре́се: (единожды).
Третий стих: Та́ко да поги́бнут гре́шницы от Лица́ Бо́жия, / а пра́ведницы да возвеселя́тся.
Христо́с воскре́се: (единожды).
Четвертый стих: Сей день, его́же сотвори́ Госпо́дь, / возра́дуемся и возвесели́мся в онь.
Христо́с воскре́се: (единожды).
Слава: Христо́с воскре́се: (единожды).
И ныне: Христо́с воскре́се: (единожды).
Тропарь Божией Матери пред иконой Ее «Живоносный Источник» глас 4
Почерпем, человецы,/ цельбы душам и телом молитвою,/ река бо всем предтечет,/ Пречистая Царица Богородица,/ источающи нам чудную воду/ и измывающи сердец черности,/ греховныя струпы очищающи,/ души же освящающи верных// Божественною благодатию.
Кондак Божией Матери пред иконой Ее «Живоносный Источник» глас 8
От неистощимыя/ Ты, Источниче богоблагодатный, подаеши ми, точащи, воды/ Твоея благодати,/ приснотекущий паче слова,/ яко бо Слово рождшая паче смысла,/ молю Ти ся, ороси мя благодатию, да зову Ти:// радуйся, Водо спасительная.
Канон, глас 1.
Песнь 1.
Ирмос: Воскресе́ния день, / просветимся, людие. / Пасха, Госпо́дня Па́сха, / от сме́рти бо к жизни, / и от земли́ к небеси, / Христос Бог нас преведе, / победную поющия.
Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас
Ныне источи ми,/ Дево Богородице,/ источниче, благодать дающи слова,/ яко да воспою Тя источник,/ вреющий живот и благодать верным:/ Ты бо ипостасное Слово источила еси.
Врачевство паче естества,/ храм Твой, Честная,/ является всем, Отроковице:/ от смерти бо явныя притекающия верныя,/ яве возставляет,/ и всем независтную точит сладость.
Изливаеши с Небесе неистощимо/ благодати воистинну едина:/ слепеюща бо твориши взирати к свету, блатом новым,/ возгласивши свыше паче смысла Леонови.
Общее любочестие человечества, Честная,/ радуйся, Марие, радуйся:/ всех бо Творец на Тя,/ якоже капля сниде явственно,/ источник Тя безсмертен показав, Богоневестная.
Песнь 3.
Ирмос: Приидите, пиво пием новое, / не от камене неплодна чудодеемое, / но нетления источник / из гроба одождивша Христа́, / в Немже утверждаемся.
Светлый Тя святый храм/ Владыки всех, Отроковице, вем/ и нетления источник,/ воду изливающ Христа,/ от негоже напаяемся.
От Твоея благодати, Владычице, источниче,/ самодержцу даеши/ исходов происхождение содержимо люте,/ камене подстояние страшное,/ водою разрешившееся.
Течет благодать независтная/ от Тебе, Богородице Дево,/ обильно точащая,/ хромии скачут о Тебе,/ прокаженных очищается множество,/ и демони угнетаются.
Всем даеши исцеление верным,/ царем, простцем, нищим,/ князем, убогим, богатым обще,/ воду изливаяй, источниче,/ различное исцеление.
Кондак Пасхи, глас 8:
Аще и во Гроб снизшел еси, Безсмертне,/ но адову разрушил еси силу/ и воскресл еси, яко Победитель, Христе Боже,/ женам мироносицам вещавый: радуйтеся!/ и Твоим апостолом мир даруяй,/ падшим подаяй воскресение.
Седален, глас 8:
Приснотекущий источник и животный,/ источаяй струя Божественный ток,/ согласно восхвалим благодати просяще:/ на кийждо бо день источает исцеления,/ яко рек течения показуяй малейшая./ Темже по долгу приступающе с любовию,/ верно почерпем от источника/ неисчерпаемое здравие, воистинну безсмертное,/ орошающее верно благочестивых сердца,/ устнами возопиим: Ты еси верных утешение.
Песнь 4.
Ирмос: На Боже́ственней стражи / богоглаголивый Аввакум / да ста́нет с на́ми и пока́жет / светоно́сна А́нгела / ясно глаголюща: / днесь спасение миру, / яко воскресе Христос, / яко всесилен.
Паче песка воистинну,/ и каплий дождевных/ быша, Богородице,/ множества источника дел Твоих,/ непрестанно текущая на всю землю богатно,/ и всякаго боляща люте/ скоро исцеляющая.
На стесненный жены от каркина сосец/ вода возливается, Дево,/ источника Твоего, Владычице,/ и абие престаша/ страсти смертоносныя струею,/ и каркин просто изыти позна.
Недомыслимое в Тебе,/ и паче естества содеянное есть/ явственно, Богородице:/ вода бо бывает источника Твоего/ исцеление, недугом смертоносным противное,/ егоже естество яве никогдаже ведяше.
Присно умерщвляет мя враг/ сластными прилоги,/ Владычице источниче Богородице:/ не презри, предвари, скорая помоще,/ сего же сетей мя избави,/ да воспою Тя присно многопетую.
Песнь 5.
Ирмос: У́тренюем утреннюю глубоку, / и вместо мира песнь принесем Владыце, / и Христа́ узрим / правды Солнце, / всем жизнь возсияюща.
Глаголанная, Дево Отроковице,/ источника Твоего воистинну чудеса/ ужасают человеков помышление:/ паче бо естества суть,/ вся верныя освящающая.
Повествова руно, манна, и Силоам,/ и камень точащ, Соломонов притвор,/ благодать Твою,/ иорданския воды,/ и источник Самаряныни.
Капли Твоя, Отроковице Дево, яже источника,/ и мертваго оживиша,/ паче слова содеянное и смысла:/ вся бо Твоя, Всечистая,/ слово побеждают человеческое.
Страсти моя, Отроковице, исцели,/ кровотечения источник изсушающи,/ и лютое пламене возжжение,/ и здравия преложение,/ исходов союз, и чревотечение.
Песнь 6.
Ирмос: Снизше́л еси́ в преиспо́дняя земли́, / и сокруши́л еси́ вереи́ ве́чныя, / содержа́щия свя́занныя, Христе́, / и тридне́вен, я́ко от ки́та Ио́на, / воскре́сл еси́ от гро́ба.
Словеса Слова,/ яко воистинну источника,/ воспеваем Тя, Чистая:/ премудрости бо глубину яко паче слова раждаеши,/ повесивша на воздусе течения,/ и землю на воде.
Подшла еси лествиц несение,/ отъемлющее сокрушение/ иже тамо живописцев./ О, Всесвятый Источниче,/ спасаяй люди от труса дому падшия.
Утробы неродящия неплодством прежде,/ разрешаеши яве источника Твоего струями:/ ибо, яко родившая Владыку всех,/ и рождения подаеши.
Ни слово, ни ум, ниже язык/ Твое возмогут, Чистая, рождество похвалити,/ но немощствуют в Тебе,/ и обличается философов честность,/ и риторов красота.
Кондак, глас 8:
От неистощимыя Ты, источниче Богоблагодатный,/ подаеши ми, точащи воды Твоея благодати,/ приснотекущий паче слова./ Яко бо Слово рождшая паче смысла,/ молю ти ся, ороси мя благодатию, да зову ти:/ радуйся, водо спасительная.
Икос: Нескверная Богородице, рождшая Слово Отчее,/ прежде век нетленно рождшееся,/ разшири моя уста, Чистая,/ спривносящи мя к Твоему похвалению,/ яко да восхвалю Тя, зовый источнику Твоему сия:/
Радуйся, источниче радости неприестаемыя,/
радуйся, точе доброты неизреченныя./
Радуйся, недугов различных разрешение,/
радуйся, страстей всяких потопление./
Радуйся, струе световиднейшая, здравы творящая верныя,/
радуйся, водо благодатнейшая недугующим многоразлично./
Радуйся, чаше манны животочныя,/
радуйся, бане и нектарю Богоизлиянный./
Радуйся, водо премудрости, неведение отъемлющая,/
радуйся, растворение сердца пищу Божественную изливающее./
Радуйся, пристанище неможения источающая,/
радуйся, пламень недугования угашающая./
Радуйся, водо спасительная.
Таже глаголем:
Воскрес Иисус от гроба, / якоже прорече, / даде нам живот вечный / и велию милость. [Трижды.]
Песнь 7.
Ирмос: О́троки от пещи избавивый, / быв Человек, / страждет яко смертен, / и страстию смертное, / в нетления облачит благолепие, / Един благословен / отцев Бог, и препрославлен.
Почерпите недугующии исцеления:/ Всечистая бо точит/ от Божественнаго источника сладость истинную,/ поток сладости воистинну вреющий./ Темже и верою токи независтныя почерпем вси.
Удивляют слышащия Владычице,/ странная Твоя чудеса, вся верныя:/ немыя бо и глухия,/ яко благоглаголивыя показует вода Твоя,/ страждущия же люте врачует,/ и исцеление дарует.
Возводиши от пещи скорбей,/ орошающи водами от страннаго источника,/ приступающия к Тебе, Чистая:/ каркинския бо раны свобождается человек,/ прокаженна же исцеляеши,/ и распаление угасила еси.
Юноши и отроковицы Владычицу,/ и вси человецы верою от души восхвалим светло:/ сокрушения бо гноевиц,/ и вреды лукавых, и отоки,/и разслабленнаго исцели.
Песнь 8.
Ирмос: Сей нарече́нный и святы́й день, / Еди́н суббо́т Царь и Госпо́дь, / пра́здников пра́здник / и торжество́ есть торже́ств, / во́ньже благослови́м Христа́ во ве́ки.
Божественную источник и честную воду изливает Твой, Дево:/ водных бо течение вспящает зело,/ призыванием Божественным благодати./ Темже Тя почитаем, источниче, во веки.
Вси честную животочную воду воспоим мудренне:/ злодыхания бо ток по странам уставляет,/ и свободное творит происхождение./ Оле, Твоих чудес,/ Чистая Богородительнице!
Кая, Всепетая,/ восхвалят уста Рождества Твоего странное?/ но и ум кий бы чудес источник изследовал,/ и слово изглаголало?/ несть естеству крепость, Твоим чудитися.
Вся о Тебе смерти держава разорися внезапу,/ о, Царице и Госпоже!/ Ибо Царя Безсмертнаго живот Ты источила еси воду,/ манну, Христа во веки.
Песнь 9.
Ирмос: Свети́ся, свети́ся, / но́вый Иерусали́ме, / сла́ва бо Госпо́дня / на тебе́ возсия́. / Лику́й ны́не / и весели́ся, Сио́не. / Ты же, Чи́стая, красу́йся, Богоро́дице, / о воста́нии Рождества́ Твоего́.
Воды вся превосходит,/ Отроковице Чистая,/ источника Твоего вода,/ яве дарующая свобождения недугов лютых,/ и душам всякое здравие,/ яко паче естества изливаемая.
Решитель недугов,/ новый се Силоам,/ источника Твоего, Дево, зрим вси:/ очи бо приемлет огня,/ вси же здравие присно к животу приемлем.
Здравия ищущии притецыте ко источнику,/ Отроковица бо Дева жительствует при воде./ Ликуй и веселися верных множество сице,/ якоже подобает:/ приидет к храму,/ и воздаяние прошений приемлет.
Возвысися источника Твоего вода выше Небес,/ и земли бездны токи претече:/ сия есть пища души,/ питие верных, мед из камене,/ и манны раздаяние.
Веселиши, Дево, царя преестественне,/ источающи благодать от источника присносущную,/ сему подавающи на враги крепость,/ победы присно, здравие и мир,/ и прошений исполнение.
Ексапостиларий Источнику:
Источник еси воистинну воды живыя, Владычице:/ измываеши убо недуги душ и телес лютыя,/ прикосновением Твоим единым токмо,/ воду спасения Христа/ изливающи.
Молитва Пресвятой Богородице в честь иконы Ее «Живоносный Источник»
О, Пресвятая Дево, Мати Господа нашего Иисуса Христа! Ты еси Мати и покровительница всех к Тебе прибегающих, призри с благосердием на молитвы грешных и смиренных чад Твоих. Ты, именуемая Живоносный Источник благодатных врачеваний, исцели болезни страждущих и умоли Сына Твоего, Господа нашего Иисуса Христа, да низпослет и всем притекающим к Тебе здравие душевное и телесное и, простив нам вольная и невольная согрешения наша, дарует нам вся яже к вечней и временней жизни потребная. Ты еси всех скорбящих радость, услыши нас, скорбных; Ты еси утоление печали, утоли и нашу печаль; Ты еси взыскание погибших, не попусти и нам погибнути в бездне грехов наших, но всегда избавляй нас от всяких скорбей и напастей и всякаго злаго обстояния. Ей, Царице наша преблагая, надеждо наша несокрушимая и заступнице необоримая, не отврати лица Твоего от нас за множество прегрешений наших, но простри нам руце Матерняго милосердия Твоего и сотвори с нами знамение милости Твоея во благо: яви нам помощь Твою и благопоспеши во всяком деле благом. От всякаго же начинания греховнаго и помышления лукаваго отврати нас, да всегда славим пречестное имя Твое, величающе Бога Отца и Сына Единороднаго Господа Иисуса Христа и Животворящаго Святаго Духа со всеми святыми во веки веков. Аминь.
Честне́йшую Херуви́м / и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, / без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, / су́щую Богоро́дицу, Тя велича́ем.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Господи, помилуй (трижды).
Моли́твами святы́х оте́ц на́ших, Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же наш, поми́луй нас. Ами́нь.
И нам дарова́ живо́т ве́чный, / покланя́емся Его́ / тридне́вному Воскресе́нию.
Икона Божией Матери «Живоносный источник»: тропарь и молитва
Икона Божией Матери «Живоносный источник»
Воин Лев, ставший впоследствии императором (455- 473), в роще, посвященной Пресвятой Богородице, встретил слепца, который попросил подать ему воды. Лев долго не мог найти водного источника, как вдруг он услышал голос Пресвятой Богородицы, которая указала ему на источник и велела приложить тину из тех вод на глаза слепцу. После этого слепой прозрел, а воин, став императором, дивясь и радуясь о чудесном исцелении, велел очистить источник и воздвиг на его месте храм. Назван был храм — свидетельство о чудесной силе источника.
После падения Константинополя храм был разрушен и воздвигнут вновь только в 1834-1835 гг.
В память этого чуда в день иконы Божией Матери «Живоносный источник» совершается малое освящение воды — оно происходит в течение года неоднократно, великое освящение воды совершается только в праздник Крещения (Богоявления).
Иконографически образ Божией Матери «Живоносный источник» восходит к византийским изображениям типа «Владычица Победодательница», который в свою очередь восходит к изображению типа «Знамение». Первоначально икона «Живоносный источник» передавалась в списках без изображения источника, позднее в композицию была включена чаша (фиала), а после — также и водоем и фонтан.
На Светлой седмице богослужение наполнено радостными пасхальными песнопениями, отменяется пост в среду и пятницу, вся литургия служится с открытыми Царскими вратами и после каждой литургии совершается крестный ход.
В этот же день на литургии читается Евангелие об изгнании торгующих из храма.
Явление иконы Божией Матери «Живоносный источник»
В V веке в Константинополе, близ так называемых «Золотых ворот», находилась роща, посвященная Пресвятой Богородице. В роще был источник, с давних пор прославленный чудесами. Постепенно это место заросло кустарником, а воду затянуло тиной.
Икона Божией Матери «Живоносный источник»
Однажды воин Лев Маркелл, будущий император, встретил в этом месте слепца, беспомощного путника, сбившегося с дороги. Лев помог ему выйти на тропинку и устроиться в тени для отдыха, а сам отправился на поиски воды для освежения слепого. Вдруг он услышал голос: «Лев! Не ищи воды далеко, она здесь близко». Удивленный таинственным голосом, он стал искать воду, но не нашел. Когда же остановился в печали и задумчивости, вторично раздался тот же голос: «Царь Лев! Пойди под сень этой рощи, почерпни воды, которую там найдешь, и напой ею жаждущего, тину же, которую найдешь в источнике, положи на его глаза. Потом ты узнаешь, кто Я, освящающая это место. Я помогу тебе вскоре воздвигнуть здесь во имя Мое храм, и все, приходящие сюда с верою и призывающие Мое имя, получат исполнение своих молитв и полное исцеление от недугов». Когда Лев исполнил все повеленное, то слепой немедленно прозрел и без проводника пошел в Константинополь, прославляя Богоматерь. Это чудо совершилось при императоре Маркиане (391-457).
Императора Маркиана сменил Лев Маркелл (457-473). Он вспомнил о явлении и предсказании Божией Матери, приказал очистить источник и заключить в каменный круг, над которым был построен храм в честь Пресвятой Богородицы. Император Лев назвал этот родник «Живоносным источником», так как в нем проявилась чудодействующая благодать Божией Матери.
Император Юстиниан Великий (527-565) был человеком глубоко приверженным к православной вере. Он долго мучился водяной болезнью. Однажды в полночь он услышал голос: «Ты не можешь вернуть себе здоровья, если не напьешься из Моего источника». Царь не знал, о каком источнике говорит голос, и впал в уныние. Тогда Божия Матерь явилась ему уже днем и сказала: «Встань, царь, иди на Мой источник, выпей из него воды и будешь, как прежде, здоров». Больной исполнил волю Владычицы и вскоре выздоровел. Благодарный император воздвиг около храма, устроенного Львом, новый великолепный храм, при котором впоследствии был создан многолюдный монастырь.
В XV столетии известный храм «Живоносного источника» был разрушен мусульманами. К развалинам храма приставили стражника-турка, который не позволял подходить к этому месту. Постепенно строгость запрета смягчилась, и христиане поставили там небольшую церковь. Но и она в 1821 году была разрушена, а источник засыпан. Христиане вновь очистили развалины, открыли источник и по-прежнему черпали из него воду. Впоследствии в одном окне среди обломков был найден полусгнивший от времени и сырости лист с записью десяти чудес от Живоносного источника, совершившихся с 1824 по 1829 годы. При султане Махмуде православные получили некоторую свободу в совершении богослужения. Они воспользовались ею, чтобы в третий раз воздвигнуть храм над Живоносным источником. В 1835 году с великим торжеством Патриарх Константин в сослужении 20 архиереев и при большом количестве богомольцев освятил храм; при храме устроили больницу и богадельню.
Один фессалиец с молодости испытывал сильное желание посетить Живоносный источник. Наконец, ему удалось отправиться в путь, но в пути он тяжело заболел. Чувствуя приближение смерти, фессалиец взял слово со своих спутников, чтобы они не предавали его погребению, а отвезли тело к Живоносному источнику, там возлили на него три сосуда с живоносной водой и только после этого погребли. Желание его было исполнено, и у Живоносного источника к фессалийцу вернулась жизнь. Он принял иночество и в благочестии провел последние дни жизни.
Явление Льву Маркеллу Божией Матери совершилось 4 апреля 450 года. В этот день, а также ежегодно в пятницу Светлой седмицы Православная Церковь празднует обновление константинопольского храма в честь Живоносного источника. По уставу в этот день совершается чин водоосвящения с пасхальным крестным ходом.
Пресвятая Богородица с Богомладенцем изображена на иконе над большой каменной чашей, стоящей в водоеме. У водоема, наполненного животворной водой, изображены страждущие телесными недугами, страстями и душевными немощами. Все они пьют эту живительную воду и получают различные исцеления.
Тропарь иконе Божией Матери «Живоносный источник»
Почерпем, человецы, цельбы душам и телом молитвою, Река бо всем предтечет — Пречистая Царица Богородица, источающи нам чудную воду и измывающи сердец черности, греховныя струпы очищающи, души же освящающи верных Божественною благодатию.
Молитва перед иконой Божией Матери «Живоносный источник»
О Пресвятая Дево, Мати Господа нашего Иисуса Христа! Ты еси Мати и покровительница всех к Тебе прибегающих, призри с благосердием на молитвы грешных и смиренных чад Твоих. Ты, именуемая Живоносный Источник благодатных врачеваний, исцели болезни страждущих и умоли Сына Твоего, Господа нашего Иисуса Христа, да низпослет и всем притекающим к Тебе здравие душевное и телесное и, простив нам вольная и невольная согрешения наша, дарует нам вся яже к вечней и временней жизни потребная. Ты еси всех скорбящих радость, услыши нас, скорбных; Ты еси утоление печали, утоли и нашу печаль; Ты еси взыскание погибших, не попусти и нам погибнути в бездне грехов наших, но всегда избавляй нас от всяких скорбей и напастей и всякаго злаго обстояния. Ей, Царице наша преблагая, надеждо наша несокрушимая и заступнице необоримая, не отврати лица Твоего от нас за множество прегрешений наших, но простри нам руце Матерняго милосердия Твоего и сотвори с нами знамение милости Твоея во благо: яви нам помощь Твою и благопоспеши во всяком деле благом. От всякаго же начинания греховнаго и помышления лукаваго отврати нас, да всегда славим пречестное имя Твое, величающе Бога Отца и Сына Единороднаго Господа Иисуса Христа и Животворящаго Святаго Духа со всеми святыми во веки веков. Аминь.
Вы прочитали статью Икона Божией Матери «Живоносный источник». Читайте также: