тропарь отцов первого вселенского собора
Первый Вселенский Собор
Дни памяти
Житие
Память Первого Вселенского Собора празднуется Церковью Христовой с древнейших времен. Господь Иисус Христос оставил Церкви великое обетование: «Создам Церковь Мою, и врата ада не одолеют Ее» (Мф.16,18). В этом радостном обетовании находится пророческое указание, что, хотя жизнь Церкви Христовой на земле будет проходить в трудной борьбе с врагом спасения, победа на Ее стороне. Святые мученики засвидетельствовали истинность слов Спасителя, претерпев страдания за исповедание Имени Христова, и меч гонителей склонился перед победоносным знамением Креста Христова.
С IV века прекратились преследования христиан, но внутри самой Церкви возникли ереси, на борьбу с которыми Церковь созывала Вселенские Соборы. Одной из опаснейших ересей было арианство. Арий, Александрийский пресвитер, был человеком безмерной гордыни и честолюбия. Он, отвергая Божественное достоинство Иисуса Христа и Его равенство с Богом Отцом, ложно учил, что Сын Божий не Единосущен Отцу, а сотворен Отцом во времени. Поместный Собор, созванный по настоянию Александрийского патриарха Александра, осудил лжеучение Ария, но тот не покорился и, написав многим епископам письма с жалобой на определение Поместного Собора, распространил свое лжеучение по всему Востоку, ибо получил поддержку в своем заблуждении от некоторых восточных епископов. Для расследования возникшей смуты святой равноапостольный император Константин (память 21 мая) направил епископа Осию Кордубского и, получив от него удостоверение, что ересь Ария направлена против самого основного догмата Христовой Церкви, решился созвать Вселенский Собор. По приглашению святого Константина в город Никею в 325 году собрались 318 епископов – представителей христианских Церквей из разных стран.
Среди прибывших епископов было много исповедников, пострадавших во время гонений и носивших на телах следы истязаний. Участниками Собора были также великие светильники Церкви – святитель Николай, архиепископ Мир Ликийских (память 6 декабря и 9 мая), святитель Спиридон, епископ Тримифунтский (память 12 декабря) и другие почитаемые Церковью святые отцы.
Александрийский патриарх Александр прибыл со своим диаконом Афанасием, впоследствии патриархом Александрийским (память 2 мая), названным Великим, как ревностный борец за чистоту православия. Равноапостольный император Константин присутствовал на заседаниях Собора. В своей речи, произнесенной в ответ на приветствие епископа Евсевия Кесарийского, он сказал: «Бог помог мне низвергнуть нечестивую власть гонителей, но несравненно прискорбнее для меня всякой войны, всякой кровопролитной битвы и несравненно пагубнее внутренняя междоусобная брань в Церкви Божией».
Арий, имея своими сторонниками 17 епископов, держался гордо, но его учение было опровергнуто и он отлучен Собором от Церкви, а святой диакон Александрийской Церкви Афанасий в своей речи окончательно опроверг богохульные измышления Ария. Отцы Собора отклонили символ веры, предложенный арианами. Был утвержден православный Символ веры. Равноапостольный Константин предложил Собору внести в текст Символа веры слово «Единосущный», которое он часто слышал в речах епископов. Отцы Собора единодушно приняли это предложение. В Никейском Символе святые отцы сформулировали апостольское учение о Божественном достоинстве Второго Лица Пресвятой Троицы – Господа Иисуса Христа. Ересь Ария, как заблуждение гордого разума, была обличена и отвергнута. После решения главного догматического вопроса Собор установил также двадцать канонов (правил) по вопросам церковного управления и дисциплины. Был решен вопрос о дне празднования Святой Пасхи. Постановлением Собора Святая Пасха должна праздноваться христианами не в один день с иудейской и непременно в первое воскресенье после дня весеннего равноденствия (который в 325 году приходился на 22 марта).
Триодь Цветная. Песнопения Недели 7-ой по Пасхе, 318 Отцев 1 Вселенского Собора
Стихиры:
Глас 6.
Побе́ду име́я, Христе́, ю́же на а́да, / на Крест возше́л еси́, / да во тьме сме́рти седя́щия воскреси́ши с Собо́ю, / И́же в ме́ртвых Свобо́дь, / Источа́яй живо́т от Своего́ све́та, / Всеси́льне Спа́се, поми́луй нас.
Госпо́дь вознесе́ся на небеса́, / да по́слет Уте́шителя ми́ру, / небеса́ угото́ваша престо́л Его́, / о́блацы восхожде́ние Его́. / А́нгели дивя́тся, Челове́ка зря́ще превы́ше себе́. / Отец ждет, Его́же в не́драх и́мать соприсносу́щна, / Дух же Святы́й вели́т всем а́нгелом Его́: / возьми́те врата́ кня́зи ва́ша, / вси язы́цы восплещи́те рука́ми, / я́ко взы́де Христо́с, иде́же бе пе́рвее.
Го́споди, Твоему́ вознесе́нию удиви́шася херуви́ми, / зря́ще Тебе́, Бо́га на о́блацех восходя́ща, / на них седя́щаго, / и сла́вим Тя, я́ко бла́га ми́лость Твоя́, / сла́ва Тебе́.
На гора́х святы́х зря́ще Твое́ вознесе́ние, Христе́, / сия́ние сла́вы О́тчи, / воспева́ем Твой светообра́зный лица́ зрак, / кла́няемся страсте́м Твои́м, / почита́ем воскресе́ние, / сла́вное вознесе́ние сла́вяще: поми́луй нас.
Из чре́ва роди́лся еси́ пре́жде денни́цы, / от Отца́ безма́терен пре́жде век, / а́ще и А́рий тварь Тя, а не Бо́га сла́вит, / де́рзостию смеша́я Тя, Зижди́теля, тва́рем безу́мно, / вещество́ огня́ ве́чнаго себе́ сокро́вищствуяй. / Но собо́р и́же в Нике́и, / Сы́на Бо́жия Тя пропове́да, Го́споди, / Отцу́ и Ду́ху сопресто́льна.
Кто Твою́, Спа́се, ри́зу раздра́? / А́рий, Ты рекл еси́, / и́же Тро́ицы пресече́ единоче́стное нача́ло в разделе́ния, / сей отве́рже Тя бы́ти еди́наго от Тро́ицы, / сей и Несто́риа учи́т Богоро́дицу не глаго́лати. / Но собо́р, и́же в Нике́и, / Сы́на Бо́жия Тя пропове́да, Го́споди, / Отцу́ и Ду́ху сопресто́льна.
В брег па́дает греха́ А́рий, / возненави́девый све́та ви́дети, / и боже́ственною растерза́ется у́дицею вну́тренних, / все изда́ти существо́ и ду́шу ну́ждно, / други́й Иу́да быв нра́вом и о́бразом. / Но собо́р, и́же в Нике́и, / Сы́на Бо́жия Тя пропове́да, Го́споди, / Отцу́ и Ду́ху сопресто́льна.
А́рий безу́мный / Пресвяты́я Тро́ицы пресече́ единонача́лие, / в три беззако́нная же и несра́сленная существа́. / Те́мже отцы́ богоно́снии соше́дшеся усе́рдно, / ре́вностию разжиза́еми, я́коже Фесви́тянин Илиа́, / духо́вным посека́ют мече́м студу́ научи́вшаго ху́льника, / я́коже Дух веща́ше.
Та́йныя днесь Ду́ха трубы́, / богоно́сныя отцы́ восхва́лим / песнопе́вшия посреде́ Це́ркве песнь сли́чную богосло́вия, / Тро́ицу еди́ну непреме́нную, / Существо́ же и Божество́, / низложи́тели А́риевы, и правосла́вных побо́рники, / моля́щияся всегда́ Го́споду, / поми́ловатися душа́м на́шим.
Кто Тебе́ не ублажи́т, Пресвята́я Де́во? / Кто ли не воспое́т Твоего́ Пречи́стаго Рождества́? / Безле́тно бо от Отца́ возсия́вый Сын Единоро́дный, / То́йже от Тебе́ Чи́стыя про́йде, / неизрече́нно вопло́щься, / естество́м Бог сый, / и естество́м быв Челове́к нас ра́ди, / не во двою́ лицу́ разделя́емый, / но во двою́ естеству́ / несли́тно познава́емый. / Того́ моли́ Чи́стая Всеблаже́нная, / поми́ловатися душа́м на́шим.
Воскресе́ние Твое́, Христе́ Спа́се, / А́нгели пою́т на Небесе́х, / и нас на земли́ сподо́би, / чи́стым се́рдцем / Тебе́ сла́вити.
Стих: Госпо́дь воцари́ся, / в ле́поту облече́ся.
Врата́ сокруши́в ме́дная, / и вереи́ а́довы сотры́й, / я́ко Бог всеси́лен, / род челове́ческий па́дший воскреси́л еси́. / Сего́ ра́ди и мы согла́сно вопие́м: / Воскресы́й из ме́ртвых, Го́споди, сла́ва Тебе́.
Стих: И́бо утверди́ вселе́нную, / я́же не подви́жется.
Тле́ния нас дре́вняго Христо́с испра́вити хотя́, / на Кресте́ пригвожда́ется, / и во гро́бе полага́ется. / Его́же мироно́сицы жены́ со слеза́ми иска́ху, пла́чуща глаго́лаху: / увы́ нам, Спа́се всех, / ка́ко изво́лил еси́ во гро́бе всели́тися; / Всели́выйся же хотя́, ка́ко укра́ден был еси́; / ка́ко преложи́лся еси́; / ко́е же ме́сто Твое́ Живоно́сное сокры́ Те́ло; / но, Влады́ко, я́ко обеща́лся еси́ нам яви́ся, / и утоли́ от нас рыда́ние слез. / Пла́чущимся же им, А́нгел к ним возопи́: / от пла́ча преста́вша Апо́столом рцы́те, я́ко воскре́се Госпо́дь, / мiрови да́руя очище́ние и ве́лию ми́лость.
Стих: До́му Твоему́ подоба́ет святы́ня, / Го́споди, в долготу́ дний.
Все прие́мше у́мное сия́ние Свята́го Ду́ха, / преесте́ственнейшее благосло́вие, / кра́ткими глаго́лы и мно́гим ра́зумом / богодухнове́нно провеща́ша, / я́ко Христо́вы пропове́дницы, / ева́нгельских предста́телие уче́ний, блаже́ннии, / и благочести́вых преда́ний, / свы́ше прие́мше сих открове́ние я́ве, и просве́щшеся, / изложи́ша ве́ру богонауче́нную.
Стих: Благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших, / и хва́льно и просла́влено И́мя Твое́ во ве́ки.
Все собра́вше па́стырское иску́сство, / и я́рость подви́гше ны́не пра́веднейшую, / отмсти́тельне тя́жкия отгна́ша и па́губныя во́лки, / пра́щею Ду́ха изве́ргше от церко́внаго исполне́ния, / па́дшия, я́ко к сме́рти, и я́ко неисце́льно неду́говавшия, / боже́ственнии па́стырие, / и я́ко раби́ и́стиннейшии Христо́вы, / и Боже́ственнаго пропове́дания таи́нницы свяще́ннейшии.
Стих: Собери́те Ему́ преподо́бныя Его́, / завеща́ющия заве́т Его́ о же́ртвах.
Все собра́вше душе́вное худо́жество, / и Боже́ственным Ду́хом сразсмотри́вше, / небе́сный и честны́й Симво́л ве́ры, / честни́и отцы́ богопи́санне начерта́ша, / в не́мже я́вственнейше Ро́ждшему собезнача́льнаго Сло́ва науча́ют, / и всеи́стинно единосу́щнаго, / апо́стольским после́дующе проявле́нно уче́нием, / благосла́внии и пребога́тии и́стинно, / и богому́дрии.
Глас 8.
Святы́х отце́в лик, / от коне́ц вселе́нныя сте́кшийся, / Отца́ и Сы́на и Ду́ха Свята́го, / еди́но Существо́ научи́ша и Естество́, / и та́йну богосло́вия я́сно преда́ша Це́ркви, / и́хже похваля́юще ве́рою ублажи́м, глаго́люще: / о боже́ственный по́лче, / богоглаго́ливии ору́жницы ополче́ния Госпо́дня, / зве́зды многосве́тлыя мы́сленныя тве́рди, / та́инственнаго Сио́на необори́мии столпи́, / миродохнове́ннии цве́ти ра́йстии, / всезлата́я уста́ Сло́ва, / Нике́йская похвало́, вселе́нныя украше́ние, / приле́жно моли́теся о душа́х на́ших.
Глас 1.
Возше́д на небеса́, отону́дуже и соше́л еси́, / не оста́ви нас си́рых, Го́споди, / да прии́дет Твой Дух, нося́ мир ми́рови, / покажи́ сыно́м челове́ческим дела́ си́лы Твоея́, / Го́споди Человеколю́бче.
Глас 4.
Моле́бную па́мять днесь богоно́сных отце́в, / от всея́ вселе́нныя собра́вшихся, / в све́тлем гра́де Нике́йстем, / правосла́вных собра́ния, благоче́ствующе ве́рно пра́зднуим. / Си́и бо лю́таго А́риа безбо́жное веле́ние благочестному́дренне низложи́ша, / и от кафоли́ческия Це́ркве собо́рне того́ изгна́ша, / и я́сно Сы́на Бо́жия / единосу́щна и соприсносу́щна, пре́жде век су́ща, / всех научи́ша испове́дати во изображе́нии ве́ры, / изве́стно и благоче́стно сие́ изложи́вше. / Те́мже и мы боже́ственным их повеле́нием после́дствующе, / изве́стно ве́рующе слу́жим, / со Отце́м Сы́ну, и Ду́ху Всесвято́му, во еди́ном Божестве́, / Тро́ице Единосу́щней.
Го́споди, та́инство е́же от веко́в сокрове́нное и от родо́в / испо́лнив, я́ко Благ, / прише́л еси́ со ученики́ Твои́ми на го́ру Елео́нскую, / име́я Ро́ждшую Тя Творца́ и всех Соде́теля, / Той бо в стра́сти Твое́й ма́терски па́че всех боле́зновавшей, / подоба́ше и сла́вою пло́ти Твоея́, / премно́гия наслади́тися ра́дости. / Ея́же и мы причаща́ющеся, / е́же на небеса́ восхо́дом Твои́м, Влады́ко, / вели́кую Твою́ ми́лость на нас бы́вшую сла́вим.
Слава, отцем, глас 3:
Апо́стольских преда́ний / изве́стнии храни́телие бы́сте святи́и отцы́, / Святы́я бо Тро́ицы единосу́щное правосла́вно научи́вше, / А́риево хуле́ние собо́рне низложи́сте, / с ним же и Македо́ниа духобо́рца обличи́вше, / осуди́сте Несто́риа, Евти́хиа и Диоско́ра, / Саве́ллиа же и Севи́ра безгла́внаго, / и́хже пре́лести испроси́те изба́витися нам, / нескве́рну на́шему житию́ в ве́ре сохрани́тися, мо́лимся.
И ныне, празднику, глас 6:
Го́споди, смотре́ния соверши́в та́инство, / пои́м Твоя́ ученики́ на го́ру Елео́нскую, / возноси́лся еси́, / и се твердь небе́сную проше́л еси́, / мене́ ра́ди обнища́вый по мне, / и возше́д отону́дуже не разлучи́лся еси́, / Всесвята́го Твоего́ Ду́ха низпосли́, / просвеща́юща ду́ши на́ша.
Тропарь, кондак, величание.
Тропарь, глас 6:
А́нгельския Си́лы на гро́бе Твое́м, / и стрегу́щии омертве́ша; / и стоя́ше Мари́я во гро́бе, / и́щущи Пречи́стаго Те́ла Твоего́. / Плени́л еси́ ад, не искуси́вся от него́; / сре́тил еси́ Де́ву, да́руяй живо́т. / Воскресы́й из ме́ртвых, Го́споди, сла́ва Тебе́.
Слава, отцев, глас 8:
Препросла́влен еси́, Христе́ Бо́же наш, / свети́ла на земли́ отцы́ на́ша основа́вый, / и те́ми ко и́стинней ве́ре вся ны наста́вивый, / Многоблагоутро́бне, сла́ва Тебе́.
И ныне, тропарь Вознесения, глас 4:
Возне́слся еси́ во сла́ве, Христе́ Бо́же наш, / ра́дость сотвори́вый ученико́м, / обетова́нием Свята́го Ду́ха, / извеще́нным им бы́вшим благослове́нием, / я́ко Ты еси́ Сын Бо́жий, Изба́витель ми́ра.
Кондак, глас 8:
Апо́стол пропове́дание и оте́ц догма́ты / Це́ркви еди́ну ве́ру запечатле́ша, / я́же и ри́зу нося́щи и́стины, / истка́ну от е́же свы́ше богосло́вия, / исправля́ет и сла́вит благоче́стия вели́кое та́инство.
Период пения Цветной Триоди.
НЕДЕЛЯ СВЯТЫХ ОТЦЕВ ПЕРВОГО ВСЕЛЕНСКОГО СОБОРА
Неделя 7-я по Пасхе, святых отцов Первого Вселенского Собора (шестое воскресение после Пасхи)
I Вселенский Собор был созван в 325 г. в городе Никее при императоре Константине Великом. Основной его задачей было разоблачение лжеучения александрийского священника Ария, который отвергал Божество и предвечное рождение от Бога Отца Сына Божия и учил, что Христос есть только высшее творение.
Ересь Ария касалась главного христианского догмата, на котором зиждется вся вера и вся Церковь Христова, который составляет единственное основание всего упования нашего спасения. Если бы ересь Ария, отвергавшая Божество Сына Божия Иисуса Христа, потрясшая тогда всю Церковь и увлекшая за собою великое множество и пастырей и пасомых, одолела истинное учение Церкви и сделалась господствующею, то давно уже не существовало бы само христианство, и весь мир погрузился бы в прежнюю тьму неверия и суеверий. Ария поддерживал епископ Никомидийский (Палестина) Евсевий, очень влиятельный при царском дворе, поэтому ересь получила очень широкое распространение в то время. И по сей день враги христианства, взяв за основу ересь Ария и дав ей другое название, смущают умы и вводят в соблазн многих людей.
На I Вселенском Соборе участвовало 318 епископов, среди которых были: Афанасий Великий, Спиридон Тримифунтский, Николай Чудотворец и др. Ложное учение Ария было блистательно опровергнуто архидиаконом Афанасием, который, являясь помощником Александрийского епископа Александра, сменил со временем своего учителя на этой очень влиятельной в христианском мире кафедре. Собор осудил и отверг ересь Ария и утвердил непреложную истину – догмат: Сын Божий есть истинный Бог, рожденный от Бога Отца прежде всех веков и так же вечен, как Бог Отец; Он рожден, а не сотворен, и единосущен с Богом Отцом. Чтобы все православные христиане могли точно знать истинное учение веры, оно было ясно и кратко изложено в первых семи членах Символа Веры. На этом же Соборе было постановлено праздновать Пасху в первый воскресный день после первого весеннего полнолуния, определено было также священникам быть женатыми и установлены были многие другие правила.
Память Первого Вселенского Собора празднуется Церковью Христовой с древнейших времен. Господь Иисус Христос оставил Церкви великое обетование: “Создам Церковь Мою, и врата ада не одолеют Ее” (Мф. 16, 18). В этом радостном обетовании находится пророческое указание, что, хотя жизнь Церкви Христовой на земле будет проходить в трудной борьбе с врагом спасения, победа на Ее стороне. Святые мученики засвидетельствовали истинность слов Спасителя, претерпев страдания за исповедание Имени Христова, и меч гонителей склонился перед победоносным знамением Креста Христова.
С IV века прекратились преследования христиан, но внутри самой Церкви возникли ереси, на борьбу с которыми Церковь созывала Вселенские Соборы. Одной из опаснейших ересей было арианство. Арий, александрийский пресвитер, был человеком безмерной гордыни и честолюбия. Он, отвергая Божественное достоинство Иисуса Христа и Его равенство с Богом Отцом, ложно учил, что Сын Божий не Единосущен Отцу, а сотворен Отцом во времени. Поместный Собор, созванный по настоянию Александрийского Патриарха Александра, осудил лжеучение Ария, но тот не покорился и, написав многим епископам письма с жалобой на определение Поместного Собора, распространил свое лжеучение по всему Востоку, ибо получил поддержку в своем заблуждении от некоторых восточных епископов.
Для расследования возникшей смуты святой равноапостольный император Константин (память 21 мая) направил епископа Осию Кордубского и, получив от него удостоверение, что ересь Ария направлена против самого основного догмата Христовой Церкви, решился созвать Вселенский Собор. По приглашению святого Константина в город Никею в 325 году собрались 318 епископов—представителей христианских Церквей из разных стран.Среди прибывших епископов было много исповедников, пострадавших во время гонений и носивших на телах следы истязаний. Участниками Собора были также великие светильники Церкви—святитель Николай, архиепископ Мир Ликийских (память 6 декабря и 9 мая), святитель Спиридон, епископ Тримифунтский (память 12 декабря), и другие, почитаемые Церковью святые отцы.
Александрийский Патриарх Александр прибыл со своим диаконом Афанасием, впоследствии Патриархом Александрийским (память 2 мая), названным Великим, как ревностный борец за чистоту Православия. Равноапостольный император Константин присутствовал на заседаниях Собора. В своей речи, произнесенной в ответ на приветствие епископа Евсевия Кесарийского, он сказал: “Бог помог мне низвергнуть нечестивую власть гонителей, но несравненно прискорбнее для меня всякой войны, всякой кровопролитной битвы и несравненно пагубнее внутренняя междоусобная брань в Церкви Божией”.
Арий, имея своими сторонниками 17 епископов, держался гордо, но его учение было опровергнуто и он отлучен Собором от Церкви, а святой диакон Александрийской Церкви Афанасий в своей речи окончательно опроверг богохульные измышления Ария. Отцы Собора отклонили символ веры, предложенный арианами. Был утвержден православный Символ веры. Равноапостольный Константин предложил Собору внести в текст Символа веры слово “Единосущный”, которое он часто слышал в речах епископов. Отцы Собора единодушно приняли это предложение. В Никейском Символе святые отцы сформулировали апостольское учение о Божественном достоинстве Второго Лица Пресвятой Троицы — Господа Иисуса Христа. Ересь Ария, как заблуждение гордого разума, была обличена и отвергнута. После решения главного догматического вопроса Собор установил также двадцать канонов (правил) по вопросам церковного управления и дисциплины. Был решен вопрос о дне празднования Святой Пасхи. Постановлением Собора Святая Пасха должна праздноваться христианами не в один день с иудейской и непременно в первое воскресенье после дня весеннего равноденствия (который в 325 году приходился на 22 марта).
Ересь Ария касалась главного христианского догмата, на котором зиждется вся вера и вся Церковь Христова, который составляет единственное основание всего упования нашего спасения. Если бы ересь Ария, отвергавшая Божество Сына Божия Иисуса Христа, потрясшая тогда всю Церковь и увлекшая за собою великое множество и пастырей и пасомых, одолела истинное учение Церкви и сделалась господствующею, то давно уже не существовало бы само христианство, и весь мир погрузился бы в прежнюю тьму неверия и суеверий. Ария поддерживал епископ Никомидийский Евсевий, очень влиятельный при царском дворе, поэтому ересь получила очень широкое распространение в то время. И по сей день враги христианства (например секта «Свидетелей Иеговы»), взяв за основу ересь Ария и дав ей другое название, смущают умы и вводят в соблазн многих людей.
Тропарь свв. отцам Первого Вселенского Собора, глас 8:
Препрославен еси, Христе Боже наш, / светила на земли отцы наша основавый / и теми ко истенней вере вся ны наставивый, / Многоблагоутробне, слава Тебе
СИМВОЛ ВЕРЫ
трехсот осминадесяти святых отец Первого Вселенского Собора, Никейского.
Веруем во единого Бога Отца, Вседержителя, Творца всех видимых и невидимых. И во единого Господа Иисуса Христа, Сына Божия единородного, рожденного от Отца, то есть из сущности Отца, Бога от Бога, Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, не сотворенна, единосущна Отцу, Имже вся быша, яже на небеси и на земли; нас ради человек и нашего ради спасения сшедшего, и воплотившася и вочеловечшася, страдавша и воскресшего в третий день, и восшедшего на небеса, и паки грядущего судити живым и мертвым. И во Святого Духа. Глаголющих же о Сыне Божием, яко бысть время, егда не бе, или яко преже неже родитися, не бе, или яко от не сущих бысть, или из иныя ипостаси или сущности глаголющих быти, или превратима или изменяема Сына Божия, сих анафематствует Кафолическая и Апостольская Церковь.
Мудрость Святых Отцов о Богопознании
Пока мы занимаемся предметами вне Бога, не можем вместить в себя познания о Боге. Ибо кто, заботясь о мирском и погрузившись в плотскую рассеянность, может внимать учению о Боге и иметь довольно тщательности столь важных умозрений? Бог для всех непостижим и не измерим, кроме тех, которые вкусили от Него же Самого приятое ими и сознают свою немощь.
Бог истинно познается душою достойною и Ему угодною.
Для того было пришествие Господа, чтобы здесь еще дать душе жизнь – Духа Своего. Господь пришел Ходатаем за тебя, чтобы воззвать погибшего, изъязвленного, возвратить тебе первоначальный образ чистого Адама.
(Преп. Макарий Египетский)
Как Адам был началом смерти всех живых, так Господь наш стал началом жизни всех мертвых.
Не глядящий на солнце будет жить – ведь слепой живет, зная о солнце по слуху, а души, лишенные солнца Богопознания, мертвы, хотя бы и думалось им, что они живут.
Как мать может дать простого хлеба ребенку, питающемуся молоком, но ребенок не может воспользоваться им, так и для Бога не было бы невозможно предложить высшую и сверхъестественную мудрость, но мы ею не можем воспользоваться.
Добрая жизнь располагает к познанию Бога, а Богопознание служит охранением жизни.
Нечистая жизнь препятствует познанию высоких истин, не позволяя разуму проявлять свою мыслительность.
(Свт. Иоанн Златоуст)
Ищущий познания о Боге должен будет стать вне удовольствий, богатства, славы, житейских забот, и, приведя в себе в бездействие страсти, воспринимать познание о Боге.
Уразумевается Бог чрез слышание заповедей Его и чрез исполнение слышанного… Не ты познал Бога чрез праведность, но Бог познал тебя по благости.
(Свт. Василий Великий)
Нет ничего подобного сладости познания Божия.
Плотолюбцам и чревоугодникам входить в исследование предметов духовных так же неприлично, как и блуднице разглагольствовать о целомудрии.
Кого (Бог) просвещает озарением, тем дает видеть то, что в Божественном свете: и просвещаемые видят то, по мере любви и хранения заповедей, и посвящаются в глубочайшие и сокровенные таинства.
Блаженны те, которые еще здесь познали свет Господень, как Его Самого, потому что в будущей жизни они предстанут пред лицем Его с дерзновением.
23 октября
Богослужения
Каноны
Акафисты
Тропари, кондаки, молитвы и величания
Воскресный
Воскре́сл еси́ от гро́ба, Всеси́льне Спа́се,/ и а́д ви́дев чу́до, ужасе́ся,/ и ме́ртвии воста́ша;/ тва́рь же ви́дящи сра́дуется Тебе́,/ и Ада́м свесели́тся,// и ми́р, Спа́се мо́й, воспева́ет Тя́ при́сно.
Перевод: Воскрес Ты из гроба, всесильный Спаситель, и ад, увидев это чудо ужасался, и мертвые восставали. И все творение, видя это, радуется с Тобой, и Адам веселится, и мир Тебя, Спаситель мой, прославляет непрестанно.
Егда́ снизше́л еси́ к сме́рти, Животе́ Безсме́ртный,/ тогда́ а́д умертви́л еси́ блиста́нием Божества́:/ егда́ же и уме́ршия от преиспо́дних воскреси́л еси́,/ вся́ си́лы небе́сныя взыва́ху:// Жизнода́вче, Христе́ Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.
Перевод: Когда сошел Ты к смерти, Жизнь бессмертная, тогда ад умертвил Ты сиянием Божества. Когда же Ты и умерших из преисподней воскресил, все Силы Небесные взывали: «Податель жизни, Христе Боже наш, слава Тебе!»
Святым отцам VII Вселенского Собора
Препросла́влен еси́, Христе́ Бо́же наш,/ свети́ла на земли́ отцы́ на́ши основа́вый,/ и те́ми ко и́стинней ве́ре вся ны наста́вивый,// Многоблагоутро́бне, сла́ва Тебе́.
Перевод: Препрославлен Ты, Христе Боже наш, как светила на земле отцов наших утвердивший, и ими на путь истинной веры всех нас направивший, Многомилостивый, слава Тебе!
Пречи́стому о́бразу Твоему́ покланя́емся, Благи́й,/ прося́ще проще́ния прегреше́ний на́ших, Христе́ Бо́же:/ во́лею бо благоволи́л еси́ пло́тию взы́ти на Крест,/ да изба́виши я́же созда́л еси́ от рабо́ты вра́жия./ Тем благода́рственно вопие́м Ти:/ ра́дости испо́лнил еси́ вся, Спа́се наш,// прише́дый спасти́ мир.
Перевод: Пречистому образу Твоему поклоняемся, Благой, прося прощения согрешений наших, Христе Боже. Ибо добровольно благоволил Ты взойти плотью на Крест, чтобы избавить созданных Тобою от рабства врагу. Потому мы благодарно взываем Тебе: «Радостью Ты наполнил все, Спаситель наш, пришедший спасти мир!»
И́же из Отца́ возсия́в Сын неизрече́нно,/ из Жены́ роди́ся сугу́б естество́м,/ Его́же ви́дяще, не отмета́емся зра́ка изображе́ния,/ но сие́ благоче́стно начерта́юще, почита́ем ве́рно./ И сего́ ра́ди и́стинную ве́ру Це́рковь держа́щи,// лобыза́ет ико́ну вочелове́чения Христо́ва.
Перевод: Сын, воссиявший От Отца неизреченно, от Жены родился в двух естествах. Зная это, не отрицаем начертания Его облика, но благочестиво его изображая, почитаем преданно. И потому Церковь, держась веры истинной, лобызает икону вочеловечения Христова.
Собору Волынских святых
Приспе́ день све́тлаго торжества́,/ лю́дии Волы́нстии ра́дуются,/ и с ни́ми вся Росси́йская Це́рковь ликовству́ет/ во псалме́х и пе́ниих, и пе́снех духо́вных,/ днесь бо, я́коже со́лнце незаходи́мое,/ всем возсия́ па́мять/ святы́х и Богому́жных уго́дников и чудотво́рцев Волы́нских/ святи́теля Стефа́на чу́днаго,/ иера́рхом Волы́нским первопресто́льника,/ и свята́го благове́рнаго Яропо́лка/, блаже́ннаго страда́льца Богому́жнаго,/ и с ни́ми Амфило́хия, святи́теля Волы́нскаго,/ и победоно́снаго Фео́дора, Остро́жскаго кня́зя Богодарова́ннаго,/ и преподо́бнаго И́ова Поча́евскаго присноблаже́ннаго/, и́хже моли́твами, Го́споди,/ зе́млю оте́ческую на́шу в Правосла́вии и ми́ре утверди́,/ и спаси́ всех иму́ще ку́пно о нас Моли́твенницу усе́рдную,/ Пресвяту́ю Ма́терь Свою́ Богоро́дицу,/ благода́тне сия́ющую в цельбоно́сней стопе́ Свое́й/ и чудотво́рней ико́не на горе́ Поча́евстей/ и заступле́ньми про́чих уго́дников Волы́нския па́ствы,/ Иулиа́нии, блаже́нныя де́вы Ольша́нския,// и свята́го преподобному́ченика Мака́рия, архимандри́та О́вручскаго.
Перевод: Настал день светлого торжества, люди Волынские радуются, и с ними вся Российская Церковь ликует в псалмопениях и песнопениях духовных, ибо сегодня, как незаходящее солнце, всем воссияла память святых и Богомудрых угодников и чудотворцев Волынских: святителя Стефана удивительного, первопрестольника иерархов Волынских, и святого благоверного Ярополка, блаженного мученика Богомудрого, и с ними Амфилохия, святителя Волынского, и победоносного Феодора, Острожского князя Богодарованного, и преподобного Иова Почаевского вечноблаженного, по их молитвам, Господи, землю отечества нашего в Православии и мире утверд и, и спаси всех по молитвам усердным Пречистой Матери Своей Богородицы, благодатью сияющей в подающей исцеления стопе Своей и чудотворной иконе на горе Почаевской, и защитой других служителей Волынской паствы, Иулиании, блаженной девы Ольшанской, и святого преподобномученика Макария, архимандрита Овручского.
Приспе́ день све́тлаго торжества́,/ оби́тель Пече́рская ра́дуется/ и с не́ю благослове́нная Поча́евская Ла́вра ликовству́ет/ во псалме́х и пе́ниих, и пе́снех духо́вных,/ днесь бо, я́коже со́лнце незаходи́мое,/ всем возсия́ па́мять/ преподо́бных и Богоно́сных оте́ц Пече́рских,/ от ни́хже во́лею Бо́жиею изыдо́ша/ первонача́льницы и́ноческаго жития́ на горе́ Поча́евстей,/ и́хже моли́твами, Го́споди,/ зе́млю оте́чественную на́шу в Правосла́вии и ми́ре утверди́/ и поми́луй всех, иму́ще ку́пно о нас Моли́твенницу и Засту́пницу усе́рдную,/ Пречи́стую Ма́терь Свою́ Богоро́дицу,/ от лет дре́вних благода́тне сия́ющую в цельбоно́сней стопе́ Свое́й/ и чудотво́рней Свое́й ико́не во оби́тели Поча́евстей// в просвеще́ние и спасе́ние душ на́ших.
Перевод: Настал день светлого торжества, обитель Печерская радуется, и с ней благословенная Почаевская Лавра ликует в псалмопениях и песнопениях духовных, ибо сегодня, как незаходящее солнце, всем воссияла память преподобных и Богоносных отцов Печерских, от них же по воле Божией вышли первоначальники монашеской жизни на горе Почаевской, по их молитвам, Господи, землю нашего отечества в Православии и мире утверди и помилуй всех по молитвам Защитницы усердной, Пречистой Матери Своей Богородицы, издревле благодатью сияющей в подающей исцеления стопе Своей и чудотворной Своей иконе в обители Почаевской для просвещения и спасения душ наших.
Избра́ннии от родо́в уго́дницы Бо́жии,/ преподо́бнии Пече́рстии:/ Мерку́рие и Симео́не, Акинди́не же, Лукиа́не, Па́мво и Полика́рпе,/ Авраа́мие, Алекси́е, Евста́фие, Елла́дие, Ефре́ме, Иерони́ме,/ Луко́, Мела́дие, Они́симе, Пе́рсие, Па́вле, Се́ргие,/ Сисо́е и Фео́филе, Анато́лие же, Афана́сие, Иси́доре, Кассиа́не,/ Лавре́нтие, Пафну́тие, Пио́ре, Сисо́е вторы́й и Софро́ние/, от ни́хже изыдо́ша первонача́льницы/ и́ноческаго жития́ на горе́ Поча́евстей,/ вас не потаи́ла есть земля́,/ Не́бо же и ра́йския селе́ния отверзо́шася вам./ Те́мже мы, похва́льная пе́сни Бо́гу,/ просла́вльшему вас в па́мяти ва́шей, принося́ще/ и честны́й Собо́р ваш вселюбе́зно почита́юще,/ из глубины́ душе́вныя вопие́м вам:/ от всех бед ва́шими моли́твами заступа́йте нас, зову́щих,/ ра́дуйтеся, Пече́рстии чудотво́рцы// и оби́тели Поча́евския сла́ва и утвержде́ние.
Перевод: Избранные из народа служители Божии, преподобные Печерские: Меркурий и Симеон, Акиндин же, Лукиан, Памво и Поликарп, Авраамий, Алексий, Евстафий, Элладий, Ефрем, Иероним, Лука, Меладий, Онисим, Персий, Павел, Сергий, Сисой и Феофил, Анатолий же, Афанасий, Исидор, Кассиан, Лаврентий, Пафнутий, Пиор, Сисой второй и Софроний, из вас же вышли первоначальники монашеской жизни на горе Почаевской, вас не утаила земля, Небо же и райские селения открылись для вас. Потому мы, принося в день памяти вашей похвальные молитвенные песнопения Богу, прославившему вас, и достойное собрание ваше благоговейно почитая, из глубины душевной взываем к вам: от всех бед вашими молитвами защищайте нас, восклицающих, радуйтесь, Печерские чудотворцы и обители Почаевской слава и крепость.
Избра́нным чудотво́рцам и изря́дным уго́дником Волы́нския земли́,/ похва́льная воспису́ем вам, святи́и:/ Яропо́лче святы́й, Стефа́не, Амфило́хие, Фео́доре,/ Иулиа́ние, И́ове и Мака́рие, присноблаже́ннии!/ Тем я́ко иму́щии благода́ть и ми́лость у Христа́ Бо́га на́шего,/ от вся́ких нас бед свободи́те/ да вы́ну ва́шею по́мощию избавля́емии, вопие́м вам благода́рне:// ра́дуйтеся, пресла́внии уго́дницы Бо́жии и земли́ Волы́нския украше́ние.
Перевод: Избранным чудотворцам и особенным служителям Волынской земли, приносим вам похвальные молитвенные песнопения, святые: Ярополк святой, Стефан, Амфилохий, Феодор, Иулианий, Иов и Макарий, вечноблаженные! Как имеющие благодать и милость у Христа Бога нашего, от всяких нас бед освободите, чтобы мы, всегда избавляемые вашей помощью, взывали к вам благодарно: «Радуйтесь, прославляемые служители Божии и земли Волынской украшение».
Святителю Иннокентию Пензенскому
От ю́ности смире́нным нарече́нный, в мона́шестве же чистоте́ тезоиме́нный, духо́вной му́дрости люби́тель ты́ яви́лся еси́, златовещанный благоче́стия учи́тель и лжи́вых па́губных уче́ний обличи́тель, за И́стину безу́мными гони́мый, незло́бие и кро́тость пропове́давый, и па́ству Пензенскую ре́вностне пасы́й, святи́телю всече́стне Инноке́нтие, моли́ Христа́ на́с умудри́ти во спасе́ние.
Перевод: С детства названный смиренным, в монашестве же одноименный невинности (Иннокентий, от лат. Innocentius — «невинный»), ты стал любителем духовной мудрости, красноречивый учитель благочестия и лживых, пагубных учений обличитель, за Истину безумными гонимый, незлобие и кротость проповедавший, и паству Пензенскую ревностно пасший, святитель почитаемый Иннокентий, моли Христа сделать нас мудрыми для спасения.
Молитва святителю Иннокентию Пензенскому
Бо́же Вели́кий и Си́льный, Бо́же Святы́й и во святы́х почива́яй! Се́ ны́не мы́, раби́ недосто́йнии, коле́на серде́ц на́ших в стра́се и умиле́нии прикло́ньше подно́жию вели́чествия Твоего́, припа́даем и, не дерза́я воззре́ти на высоту́ небе́сную, смире́нно ми́лости Твоея́ безме́рныя ча́ем. Ве́си, Го́споди, я́ко недосто́йни есмы́, но на моли́тву к Тебе́ ны́не воздвиза́ем ди́внаго уго́дника Твоего́ Инноке́нтия, чудотво́рца новоявле́ннаго, и́же вои́стину бе́ му́ж по се́рдцу Твоему́. Ты́ бо ре́кл еси́, Го́споди, пречи́стыми усты́ Твои́ми, я́ко ра́ди и десяти́х пра́ведных не погуби́ши гра́да нечести́вых.
Умилосе́рдися, Влады́ко Святы́й, и ниневи́тяном, согре́шшим Тебе́, спасе́ния иска́вый, и ны́не на на́с, непотре́бных и премно́го согре́шших рабе́х Твои́х, и приими́ в умилостивле́ние моли́твы пречу́днаго сего́ святи́теля Твоего́, с ни́м же и все́х святы́х Твои́х, просла́вленных в двутысящное ле́то пресла́внаго Воплоще́ния Твоего́, да хода́тайствуют си́и пред Тобо́ю о на́с, ча́дех и сро́дницех и́х, мно́га бо любы́ и́х, мно́гое и дерзнове́ние пред лице́м Твои́м. Мно́гими грехми́ помрачи́ся естество́ на́ше, оскверни́хом ду́ши и телеса́ своя́ по де́йству иско́ннаго человекоуби́йцы и проти́вника Твоего́, но па́че припа́даем бла́гости Твое́й, на милосе́рдие Твое́ то́кмо наде́ющеся.
Усе́рдно же про́сим и вели́каго хода́тая на́шего и те́плаго в беда́х на́м предста́теля Инноке́нтия, непови́ннаго вои́стину во очесе́х Твои́х, да пролие́т и свою́ многомо́щную моли́тву пред Тобо́ю, Отце́м Све́тов. Не взира́й у́бо на грехи́ на́ша, Бо́же Преве́чный, но при́зри на ве́ру и наде́яние на́ши и предста́тельство уго́дника Твоего́ Инноке́нтия, и очи́сти ны́ от скве́рн на́ших. Я́ко да слеза́ми покая́ния и де́йством благода́ти Твоея́ очище́ни, возмо́жем вни́ти в све́тлый о́ный и прекра́сный черто́г, его́ же угото́вал еси́ лю́бящим Тя́, и та́мо ку́пно со святи́телем Инноке́нтием возмо́жем воспева́ти пречестно́е и великоле́пое и́мя Твое́, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, в безконе́чныя ве́ки веко́в. Ами́нь.
Святителю Амфилохию Печерскому, Владимиро-Волынскому
От мирска́го мяте́жа изше́д,/ в пеще́рах Ки́евских Феодо́сия блаже́ннаго Богому́дренно всели́лся еси́,/ святи́телю Христо́в, о́тче Амфило́хие,/ и отсю́ду во епи́скопа Богоспаса́емей па́стве Влади́миро-Волы́нстей поста́вленный,/ в труде́х, бде́ниих и поще́ниих свя́то подвиза́лся еси́./ И та́ко дости́г доброде́телей соверше́нства,/ па́ки в пеще́ры святы́я возврати́лся еси́,/ иде́же и дух свой благоче́стно преда́л еси́ Го́сподеви, всече́стне,/ к ли́ку преподо́бных Пече́рских причте́н,/ с ни́ми же моли́ся Христу́, всече́стне,// спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: От мирской суеты удалившись, в пещерах Киевских Феодосия блаженного Богомудро поселился ты, святитель Христов, отче Амфилохий, и там в епископа Богоспасаемой пастве Владимиро-Волынской поставленный, в трудах, бдениях и пощении свято подвизался ты. И так достигнув совершенства добродетелей, снова в пещеры святые возвратился, где и дух свой благочестиво предал ты Господу, почитаемый, к лику преподобных Печерских причтенный, с ними же молись Христу, почитаемый, о спасении душ наших.
Звезду́ Волы́нскую, из пеще́рнаго мра́ка от Ки́ева возсия́вшую,/ и от Волы́ни второ́е пеще́ры заве́тныя житие́м свои́м/ и блаже́нною кончи́ною, и прославле́нием свои́м озари́вшаго,/ всеблаже́ннаго Амфило́хия, архипа́стыря Влади́миро-Волы́нскаго почти́м,/ прося́ще его́, да в ли́ке преподо́бных Пече́рских водворя́яся,// мо́лится ку́пно с ни́ми о душа́х на́ших.
Перевод: Звезду Волынскую, из пещерного мрака в Киеве воссиявшую, и от другой пещеры в Волыни житием своим и блаженной кончиной, и прославлением своим всех озарившего, всеблаженного Амфилохия, архипастыря Владимиро-Волынского прославим, прося его, чтобы он, пребывая в собрании преподобных Печерских, молился вместе с ними о душах наших.
Мученикам Евлампию и Евлампии
Му́ченицы Твои́, Го́споди,/ во страда́ниих свои́х венцы́ прия́ша нетле́нныя от Тебе́, Бо́га на́шего:/ иму́ще бо кре́пость Твою́,/ мучи́телей низложи́ша,/ сокруши́ша и де́монов немощны́я де́рзости./ Тех моли́твами// спаси́ ду́ши на́ша.
Перевод: Мученики Твои, Господи, подвигом своим венцы нетленные получили от Тебя, Бога нашего; ибо они, имея силу Твою, мучителей низложили, сокрушили и демонов немощные дерзости. По молитвам их, Христе Боже, спаси души наши.
До́блия му́ченики и бра́тию по пло́ти,/ му́драго Евла́мпия и Евлампи́ю, почти́м:/ ти́и бо пребеззако́нных козноде́йства посрами́ша си́лою Распе́ншагося:// сего́ ра́ди яви́шася му́чеников сла́ва, ку́пно и похвала́.
Перевод: Храбрых мучеников, родных брата и сестру, мудрого Евлампия и Евлампию, почтим, ибо они посрамили коварные замыслы беззаконных силой Распятого, потому стали славой и честью мучеников.
Преподобному Амвросию Оптинскому
Я́ко к целе́бному исто́чнику/ притека́ем к тебе́, Амвро́сие, о́тче наш./ Ты бо на путь спасе́ния нас ве́рно наставля́еши,/ моли́твами от бед и напа́стей охраня́еши,/ в те́лесных и душе́вных ско́рбех утеша́еши,/ па́че же смире́нию, терпе́нию и любви́ науча́еши./ Моли́ Человеколю́бца Христа́/ и Засту́пницу усе́рдную// спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: Как к целебному источнику приходим к тебе, Амвросий, отче наш. Ибо ты на путь спасения нас с верой направляешь, молитвами от бед и напастей охраняешь, в телесных и душевных скорбях утешаешь, более всего же смирению, терпению и любви обучаешь. Моли Человеколюбца Христа и Защитницу усердную о спасении душ наших.
Заве́т Пастыренача́льника испо́лнив/ ста́рчества благода́ть насле́довал еси́,/ боле́знуя се́рдцем о всех, с ве́рою притека́ющих к тебе́,/ те́мже и мы, ча́да твоя́, с любо́вию вопие́м ти:/ о́тче святы́й Амвро́сие,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: Завет Пастыреначальника исполнив, ты наследовал благодать старчества, болея сердцем обо всех, с верой приходящих к тебе, потому и мы, чада твои, с любовью взываем к тебе: «Отче святой Амвросий, моли Христа Бога о спасении душ наших».
Молитва преподобному Амвросию Оптинскому
О, вели́кий ста́рче и уго́дниче Бо́жий, преподо́бне о́тче наш Амвро́сие, О́птинская похвало́ и всея Руси́ учи́телю благоче́стия! Сла́вим твое́ во Христе́ смире́нное житие́, и́мже Бог превознесе́ и́мя твое́ еще́ на земли́ тебе́ су́ща, наипа́че же увенча́ тя Небе́сною че́стию по отше́ствии твое́м в черто́г сла́вы ве́чныя. Приими́ ны́не моле́ние нас, недосто́йных чад твои́х, чту́щих тя и призыва́ющих и́мя твое́ свято́е. Изба́ви нас твои́м предста́тельством пред Престо́лом Бо́жиим от всех ско́рбных обстоя́ний, душе́вных и теле́сных неду́гов, злых напа́стей, тлетво́рных и лука́вых искуше́ний. Низпосли́ оте́честву на́шему от Великодарови́таго Бо́га мир, тишину́ и благоде́нствие. Бу́ди непрело́жный покрови́тель Святы́я оби́тели сия́, в не́йже в преуспе́янии сам подвиза́лся еси́ и угоди́л еси́ все́ми в Тро́ице сла́вимому Бо́гу на́шему. Ему́ же подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва вторая преподобному Амвросию Оптинскому
О, преподо́бне и богоно́сне о́тче наш Амвро́сие! Ты порабо́тати Го́сподеви жела́я, зде всели́лся еси́, и неле́ностно во труде́х, бде́ниех, моли́твех и посте́х подвиза́лся еси́, и был еси наста́вник мона́шествующим, всем же лю́дем учи́телю ре́вностный. Ны́не у́бо, по отше́ствии твое́м от земны́х, Небе́сному Царю́ предстоя́, моли́ бла́гость Его́, е́же уще́дрити ме́сто селе́ния твоего́, святу́ю оби́тель сию́, иде́же ду́хом любве́ твоея́ неотсту́пно пребыва́еши, и всем лю́дем твои́м, с ве́рою к ра́це моще́й твои́х припа́дающим, во блага́я проше́ния их испо́лнити. Испроси́ у ми́лостиваго Го́спода на́шего, да низпо́слет нам оби́лие Небе́сных и земны́х благ, па́че же я́же на по́льзу душ на́ших да да́рует нам, и сконча́ти житие́ сие́ привре́менное в покая́нии да сподо́бит, в день же су́дный десна́го предстоя́ния и наслажде́ния во Ца́рствии Свое́м да удосто́ит во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва третья преподобному Амвросию Оптинскому
О, всечестны́й ста́рче пресла́вныя и ди́вныя О́птины пу́стыни, преподо́бне и богоно́сне о́тче наш Амвро́сие, Це́ркве на́шея до́брое украше́ние и благода́тный свети́льниче, небе́сным све́том всех озаря́яй, кра́сный и духо́вный плод Росси́и и всея́ подсо́лнечныя, ду́ши ве́рных оби́льно услажда́яй и увеселя́яй! Ны́не с ве́рою и тре́петом припа́даем пред цельбоно́сною ра́кою святы́х моще́й твои́х, и́хже на утеше́ние и по́мощь стра́ждущим ми́лостивно дарова́л еси́, смире́нно мо́лим Тя се́рдцем и усты́, о́тче святы́й, я́ко всеросси́йскаго наста́вника и учи́теля благоче́стия, па́стыря и врача́ душе́вных и теле́сных неду́гов на́ших: воззри́ на чад твои́х зело́ согреша́ющих в словесе́х и де́лех и посети́ нас мно́гою и свято́ю свое́ю любо́вию, е́юже сла́вно преуспе́л еси́ еще́ во дни земны́я, а наипа́че по пра́ведней твое́й кончи́не, наставля́я в пра́вилех святы́х и богопросвеще́нных отце́в, вразумля́я нас в за́поведех Христо́вых, в ни́хже до́бре поревнова́л еси́ до после́дняго часа́ твоея́ многотру́дныя и́ноческия жи́зни; испроси́ нам, немощству́ющим душе́ю и бе́дствующим в ско́рбех, благоприя́тное и спаси́тельное вре́мя на покая́ние, и́стинное исправле́ние и обновле́ние на́шего жития́, в не́мже мы, гре́шнии, осуети́хомся умо́м и се́рдцем, преда́хом себе́ непотре́бным и лю́тым страсте́м, поро́ком и беззако́нием, и́мже несть числа́; приими́ у́бо, соблюди́ и покры́й нас кро́вом твоея́ мно́гия ми́лости, низпосли́ нам благослове́ние от Го́спода, да понесе́м благо́е и́го Христо́во в долготерпе́нии до конца́ дней на́ших, ча́юще бу́дущаго живота́ и Ца́рствия, иде́же несть печа́ль ни воздыха́ние, но жизнь и ра́дость безконе́чная, изоби́льно проистека́емая от Еди́наго, Всесвята́го и Блаже́ннаго Исто́чника безсме́ртия в Тро́ице поклоня́емаго Бо́га Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Блаженному Андрею Тотемскому, Христа ради юродивому
Терпе́нием и му́жеством Христа́ ра́ди юро́дство восприя́л еси́, блаже́нне Андре́е,/ в посте́ и бде́нии пребыва́я,/ тя́гость зно́я ле́тняго поне́сл еси́,/ и мра́зы зи́мния терпя́,/ те́мже и ны́не приходя́щим с ве́рою к тебе́,/ исцеле́ние неоску́дно подае́ши,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: В терпении и мужестве Христа ради ты принял подвиг юродства, блаженный Андрей, в посте и бдении пребывая, тяготу зноя летнего переносил и морозы зимние терпел, потому и сейчас приходящим с верой к тебе, исцеление неоскудеваемо подаешь, моли Христа Бога о спасении душ наших.
Вы́шния красоты́ жела́я,/ и ни́жния сла́сти теле́сныя то́щно оста́вил еси́ нестяжа́нием су́етнаго ми́ра,/ А́нгельское житие́ преходя́, сконча́вся, Андре́е блаже́нне,// с ними́ же Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о всех нас.
Перевод: Небесной красоты желая, земные наслаждения телесные ты до конца оставил, неимущий среди суетного мира, и, Ангельское житие проходя, скончался, Андрей блаженный: с ними Христа Бога моли непрестанно о всех нас.
Притча дня
Некий язычник принял к себе одного православного христианина работать в сад и сказал ему: «Я приму тебя только в том случае, если ты о Христе не скажешь ни слова!» Православный ответил: «Даю обещание!» И три года он о Христе ни слова не говорил. Лишь старательно исполнял свои обязанности и смиренно переносил все искушения и трудности. И вот через три года хозяин-язычник говорит: «Слушай, я хочу быть таким, как ты! Расскажи мне все о твоем Боге». И он принял веру Христову.
Проповедь дня
Аудиокниги и фильмы
Первою и главною побудительною причиною к составлению предлагаемого жизнеописания Оптинского Старца, Батюшки иеросхимонаха Амвросия, послужил священный долг Оптинской обители сохранить благодарную намять о своем родном дорогом Старце и великом благодетеле, изливавшем милости свои не только на сожительствовавших с ним отцов и братий, но и на других очень – очень многих лиц, вдали от него живших.
Вниманию читателя предлагаются советы старца Амвросия Оптинского супругам и родителям.
Основы православия
Тема 296. Молитва – это не заговор.
Православные люди обычно молятся готовыми словами по молитвослову. Человек непривычный увидит в православных молитвах какие-то таинственно звучащие непонятные слова, а это кажется похожим на «заговоры», которыми забит интернет. Нередко эти «заговоры» включают в себя фрагменты православных молитв.
Но молитва и заговор – это прямо противоположные явления.
Молитва всегда обращена к Богу или Его святым. Это личное обращение. Мы вступаем в беседу, предстоим Другому, исповедуем наши грехи, воздаём Ему хвалу или приносим Ему наши просьбы, понимая, что выполнить их или нет – в Его руках.
Заговор – это попытка без покаяния и веры, без обращения к Богу и исправления жизни добиться исполнения своей воли.
Практические советы
Что дарить на именины?
В празднование памяти святого покровителя лучшим подарком имениннику будет то, что сможет способствовать его духовному росту: молитвослов, книга, аудио и видеозапись духовного содержания; икона; сосуд для святой воды, ёмкость для освящённого хлеба и молитва на их принятие; чётки; качественные восковые свечи или лампада для домашней молитвы; платок или косынка (это головной убор замужних женщин); путёвка в паломническую поездку.
Для ребёнка сознательного возраста можно подготовить викторину о его святом, о заповедях, о событиях священной истории, о Церкви, о христианском поведении в сложных ситуациях и т. д. Предупредите заранее какую тему будете обсуждать, чтобы малыш подготовился вместе с родителями. Сделайте карточки с интересными вопросами и предложите ему ответить. При затруднениях с ответами обязательно задавайте наводящие вопросы, подсказывайте, рассказывайте. Старайтесь сделать так, чтобы ребёнок ответил сам, чтобы это было увлекательное обсуждение, а не экзамен.